15 metode practice pentru a câștiga din copywriting

Când majoritatea cunoștințelor mele aud cuvântul copywriter drept răspuns la întrebarea „Cu ce te ocupi?”, trag din sprâncene nedumeriți și se întreabă ce-o fi însemnând și asta…

Iar atunci când le spun ce fac de fapt, adică SCRIU, văd în ochii lor o sclipire urmată de întrebarea „Super, dar cum faci bani din asta?”….

Ei bine, în trecut au apărut multe replici, remarci raportate la faptul că imediat după liceu am urmat Facultatea de Jurnalism, mulți fiind sceptici în privința viitorului jurnalismului în România, mai ales într-un orășel din provincie de la capătul țării.

Deși pe-atunci, în 2007, încă habar nu aveam de opțiunea de a fi copywriter, fiind ghidată doar de plăcerea și dorința de a scrie, iată-mă 10 ani mai târziu, când am realizat și eu că poți face mult mai multe decât să bați terenul ca reporter pentru un subiect care poate iese, poate nu….

Astăzi știu că nu e obligatorie Facultatea de Jurnalism pentru a avea pricepere, talent, fler sau cum mai vrem să-i spunem abilității de a scrie. De fapt, știu că studiile nu sunt suficiente pentru așa ceva. Este nevoie de mult mai mult de-atât: studiu continuu, citit, ascultat etc. Însă, subiectul nostru de azi nu e despre educație (deși poate fi și ea un subiect interesant și util pe tema asta). Articolul de azi e despre „Cum faci bani din copywriting?”. Și poate așa veți înțelege mai bine și ce înseamnă să fii copywriter.

#1. Servicii de copywriting

Prima categorie cuprinde o listă de servicii de scriere creativă a unor texte în domeniul publicității și promovării unor produse, servicii, business-uri, persoane și tot ce se poate „vinde”.

Ads – acestea pot include Ads-urile digitale cum sunt cele întâlnite pe Google, Facebook, Instagram sau Youtube, dar și Ads-urile printate (sau offline) ce se regăsesc pe pliante, broșuri, cataloage, în ziare etc). Scopul Ads-urilor digitale este acela de a atrage potențialii clienți să dea click și să-și înceapă călătoria spre „a cumpăra” ce se vinde.

E-mail marketing – dacă primești și tu zilnic zeci sau sute de e-mailuri cu mesaje captivante adresate cu scopul de a-ți promova sau vinde ceva, să știi că acela este un e-mail marketing, adică un mesaj de vânzare care de regulă se livrează pe canal electronic, sub o formă personalizată. Ei bine, aceste mesaje nu se scriu singure, ele necesită un expert în copywriting.

Pagini de prezentare (Landing Pages) – sunt acele pagini care prezintă un anume produs, un anume serviciu sau un proiect dintr-un business întreg care se dorește a se lansa pentru a atrage un număr mai mare de vizualizări, vânzări etc. Ideea este că acest text ce apare pe un landing page trebuie să fie cât mai concis, scurt și la subiect și suficient de informativ.

Pagini de vânzare (Sales Pages) – sunt acele părți ale paginilor web care efectiv vând ceea ce compania produse sau oferă (produse, servicii etc). Practic această pagină se numește „mașina de făcut bani” sau moneymaker-ul într-un business. Oamenii de afaceri vor acorda cel mai mare buget și cea mai mare atenție acestor pagini atunci când își vor căuta copywriterul.

Home Pages & Website Copy – sunt alte tipuri de texte ce pot servi o afacere, deoarece majoritatea business-urilor acordă o mare atenție modalității în care sunt privite de clienți și potențialii clienți care le vizitează pagina web, indiferent dacă e un webshop sau pur și simplu o pagină care este realizată pentru imaginea companiei. Practic aceste pagini țin de brandul și imaginea companiei și sunt importante textele ce apar pe ele.

Paginile descriptive (About Pages) – prezintă acea parte a unui website care descrie fidel misiunea, viziunea, filosofia, principiile și istoricul unei companii, iar cu un text scris prost la această secțiune se poate da greș în fața publicului tău și întrebarea „Ok, dar cine ești tu până la urmă?” rămâne în aer.

Scripturi video și texte de promovare video – Video-urile sunt viitorul, iar în acest context și copywriterii trebuie să-și orienteze în așa fel serviciile, încât să acopere cât mai mare varietate de domenii. Așadar, chiar dacă nu toți copywriterii se expun pe YouTube, nu înseamnă că nu se pot scrie texte pentru a fi înregistrate (așa numitele scripturi) sau alte texte de promovare a video-urilor realizate de alții, pentru o mai bună vânzare.

Descrieri produse – sunt alte servicii pe care un copywriter le poate oferi clienților. Atunci când o companie vinde produse ori servicii ce necesită prezentare în mediul online (descriere, specificații, parametri etc.) este treaba copywriterului să creeze texte cât mai structurate, concise și clare pentru ca potențialii clienți să știe ce cumpără.

#2. Servicii de Content Writing

Ca și copywriter veți întâlni deseori cerințe din partea clienților de a le scrie texte de conținut (content), adică texte focusate pe angajament, educație și de prezentare a brandului, ceea ce poate presupune multe. Să vedem mai exact ce:

Social Media Captions – Peste 3,6 miliarde de oameni folosesc zilnic rețele de socializare pentru diverse scopuri, iar numărul lor va crește până în 2025 la 4,4 miliarde. Așadar prezența în mediul online a tot mai multor business-uri este un must have, iar pentru o prezență constantă, clară și atractivă, oamenii de afaceri vor avea nevoie de creatori de conținut.

Postări de blog – toată lumea știe cât de importante sunt postările pe blogurile de sine stătătoare sau pe blogurile paginilor web de business, deoarece ele ajută la creșterea SEO și plasarea paginii web printre primele rezultate organice în căutările de pe Google. Problema însă este că majoritatea deținătorilor de pagini web/bloguri nu au timpul suficient și cunoștințele necesare să scrie postări de blog orientate SEO și atunci vor apela la creatori de conținut.

Newslettere – sunt acele reviste electronice ce se transmit listelor de abonați săptămânal, bilunar sau lunar, ce conțin informații de tip noutăți, lansări, prezentări, promoții și oferte speciale ale produselor și serviciilor oferite de către transmițător publicului său și potențialilor clienți.

SEO (Search Engine Optimization) – în principiu SEO are rolul de a contribui la creșterea vizibilității paginii web prin plasarea paginii în topul rezultatelor căutărilor. Asta nu înseamnă că trebuie să fii expert în SEO, până la urmă tu ca și copywriter trebuie să fii bun în copywriting și utilizarea cuvintelor cheie în articole.

#3. Suport în marketing și comunicare

Orice business, absolut orice, are nevoie de expertiză în comunicare cu oamenii, fie clienți, angajați, parteneri de afaceri, comunicarea este cheia în businessul de succes. Atunci când o persoană știe să facă business, nu înseamnă automat că e bun și în ale comunicării, iar în acest moment intervine specialistul în comunicare și marketing care îl ajută să-și vadă afacerea din exterior, să-și definească imaginea și contureze mesajul pe care business-ul vrea să-l transmită publicului.

Ca specialist în comunicare și marketing poți avea forme de colaborare cu business-uri fie strict pe consultanță, fie pe sesiuni ocazionale de brainstorming, fie pe brand management constant. Important este ce își dorește clientul și ce ești tu dispus să-i oferi, desigur la comun acord.

Consultanță – Presupune analizarea business-ului din punct de vedere al imaginii și prezentarea de către tine către client a opțiunilor în materie de managementul comunicării brandului.

Brainstorming – Presupune realizarea sesiunilor ocazionale (în funcție de nevoile clientului) de comunicare și feedback sub forma unor brainstorming-uri ce presupun discuțiile pe marginea problemelor întâmpinate, neclarităților, întrebărilor și lipsurilor resimțite în afacerea clientului. În acest fel clientul îți va prezenta aspectele vis-a-vis de care are nevoie de idei, feedback și soluții, iar la final implementează singur sau cu ajutorul tău soluțiile propuse de tine.

Brand management – Presupune comunicarea permanentă și periodică (gen săptămânal, bilunar, lunar sau chiar zilnic dacă se cere) cu reprezentanții afacerii în vederea gestionării problemelor privind imaginea afacerii și stabilirea și gestionarea strategiei de comunicare cu mediul extern.

Astea fiind spuse, suntem curioși dacă ați cochetat și voi vreodată cu ideea de a deveni copywriter? Scrieți-ne la hello@creativeadvertising.ro 🙂

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email

Articole