Ciclul creativității – cum scriem texte creative în 5 pași

Dacă v-ați întrebat vreodată cum se nasc articolele de blog sau de presă (și practic textele de orice fel), ei să știți că fiecare text de creație (noi le spunem de creație artistică) trece printr-un adevărat proces creativ sau printr-un ciclu al creativității.

Mai jos vă prezentăm „Cum scriem texte creative în 5 pași esențiali” – un mic ghid ce prezintă ciclul de scriere a unui articol sau text creativ.

Deseori suntem întrebate „De unde aveți idei și inspirație pentru articolele voastre și postările pe care le faceți?”„De unde știți cum trebuie să fie un text ca să fie citit până la capăt?” sau remarci de genul „Nu m-aș fi gândit că o postare cu atât de mult text poate să atragă așa multe vizualizări!”

Da, noi suntem conștiente că un text mai lung nu e la fel de ușor citibil, deci nu e la fel de atractiv pentru public. Așa că el trebuie să aibă acel ceva, acea scânteie sau acea cursivitate care pur și simplu să nu-l lase pe cititor să abandoneze textul fără să-l parcurgă.

Așadar, iată cei 5 pași din ciclul scrierii creative:

#1. Pre-scrierea – ce presupune documentarea?

Acest prim pas presupune scrierea formei brute a textului, adunarea ideilor laolaltă, a surselor din care ne inspirăm (orice informație, fotografie sau video care ne servește drept inspirație), practic reprezintă o parte importantă a procesului creativ.

Documentarea și trasarea ideilor principale, darea unei forme și structurarea textului sunt aspecte primordiale când scriem un text mai complex ce necesită timp.

Dacă un text este bine documentat, la scrierea efectivă nu vei avea multe bătăi de cap, fiind mult mai ușor să-i dai o formă, să creezi firul narativ și logic. 

#2. Scrierea – cum punem ideile cap la cap?

Odată adunate informațiile din stânga și din dreapta, în momentul în care te pui pe treabă și anume începi să scrii textul, e important să aloci atenție calității informațiilor și mai puțin cantității informațiilor transpuse în articolul tău.

Odată ce ai identificat firul principal al poveștii, narațiunii, știrii, prelucrarea informațiilor adunate în prima etapă devine practic o chestiune de timp.

Oricum, să nu-ți faci griji, căci nu aceasta este etapa finală înainte de publicare. Dacă simți că mai lipsește ceva sau o frază sună prea alambicat, problema se rezolvă la revizuire și mai apoi la editare.

#3. Revizuirea – cum dăm formă finală ideilor?

Ei bine, etapa revizuirii este printre cele mai migăloase. E și gata textul, dar parcă nu complet. Mai lipsește ceva, dar parcă e și prea mult. Nu-i așa?

Cu toții avem impresia că se putea și mai bine și că mai avem ce moșmondi pe el.

Nu te lăsa furat/furată de această impresie, mai bine dă textul spre revizuire unui prieten sau coleg, oricum el va vedea mult mai ușor și limpede eventualele neajunsuri, lipsuri sau surplusuri ori repetiții din text și te va atenționa unde să faci modificări, ori, dacă-l rogi frumos, poate chiar te ajută cu modificările.

#4. Editarea/Proofread-ul – ce presupune corectura unui text?

Editarea sau proofread-ul este o etapă care între profesioniști nu se face de către aceeași persoană niciodată. Este foarte greu de identificat greșelile mici după ce ai stat cu orele sau zilele pe documentarea, scrierea și chiar rescrierea unui text, motiv pentru care cel mai bine e să lucrezi în echipă. Iar dacă nu e posibil, ar fi ideal să ai o colaborare cu un editor/corector/coleg „bun la bibilit” cum s-ar zice.

Corectura este extrem de importantă căci odată scris textul, înainte să-l dai la publicare, dacă nu este verificat de ochii proaspeți și corectat de micile erori, poate să atragă multe comentarii negative și te vor apostrofa persoane care au ochii „ascuțiți” pe greșeli.

#5. Publicarea – la ce să fii atent când dai publicității scrierea ta?

Iar acum, cum spunea Carrie Bradshaw în Sex & The City, cea mai faină parte a scrierii este publicarea sau tipărirea. Acel moment când munca ta devine vizibilă și ajunge „pe mâinile” altor oameni (în cazul ziarelor, revistelor) sau în fața publicului (în cazul online-ului).

Publicarea trebuie făcută în momentele oportune (zile și ore de vârf) pentru audiența ta.

Odată publicat, textul devine vizibil, așadar înainte să apeși pe butonul magic de Preview ca să vezi cum dă în online sau dă-i un print pe o coală albă înainte să lași materialul să intre în tipografie.

Succes și spor la scris! Și noi, echipa Creative Advertising, suntem în plin proces creativ acum 

Spune-ne ce mai scrii în ultima perioadă, scrie-ne la hello@creativeadvertising.ro

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email

Articole