Cum îți începi propria afacere de freelancer copywriter?

Ne-am gândit ca în articolul de azi să venim în sprijinul celor care se gândesc de ceva vreme la o carieră ca freelancer, poate chiar în copywriting, și nu știu de unde să înceapă, ce au de făcut și ce anume au nevoie pentru a se lansa în domeniu.

Să fii copywriter nu implică o foarte mare investiție, cel puțin nu pentru început, căci nu ai nevoie de aparaturi speciale (cum e cazul fotografilor de pildă), și nici de mare știință sau aprofundare (cum e în cazul medicilor care de exemplu vor să-și deschidă cabinet individual).

Atunci când noi am pornit la drum am avut la dispoziție doar 3 lucruri: ideea de a face ceva creativ, un laptop cu acces la internet și disponibilitatea de a face mult research pentru a vedea CUM FACI BANI DIN COPYWRITING?

Ca să-ți ușurăm treaba, acum venim cu 7 pași simpli pe care odată ce-i urmezi, poți și tu să te lansezi într-o industrie aflată în continuă creștere și dezvoltare în întreaga lume!

#1. Studiază piața

Dacă ai ajuns până în punctul de a-ți manifesta interesul serios față de domeniul copywritingului, cu siguranță ai făcut deja ceva research și ai idee ce înseamnă această sferă de activitate.

Dacă ești serios/serioasă în demersul tău de a deveni un freelancer copywriter, recomandarea noastră numărul #1 este să studiezi piața, să vezi dacă în sectorul tău (orașul, țara în care conviețuiești), domeniul sau domeniile de interes pentru tine ce concurență ar exista, cum lucrează aceștia, eventual vezi în ce măsură te pot inspira acești freelanceri sau companii din domeniu. Atenție, a te inspira nu înseamnă a copia un model de afacere, ci a vedea ce se poate face, a combina idei, a lua părți bune din mai multe direcții pentru a-ți construi propria afacere.

#2. Asigură-te de ceea ce poți oferi

Atunci când începi un business prin care oferi servicii, nu produse, cel mai important lucru este să te asiguri că serviciul ,sau după caz serviciile, oferite sunt realizabile în proporție de 100% de tine și/sau angajații/colaboratorii tăi.

Cu alte cuvinte, nu vinde ceea ce nu poți oferi doar de dragul de a câștiga clienți, pentru că în cele din urmă doar tu poți ieși în pierdere dacă îți pătezi imaginea încă de la început de drum și te mai alegi și cu probleme cu clientul căruia nu îi poți livra lucrul promis!

#3. Stabilește clar pentru cine îți oferi serviciile

Dacă știi deja în ce sferă a freelancingului vrei să-ți construiești business-ul, ar fi bine să știi și cui i te adresezi prin serviciile tale. De exemplu, dacă te orientezi către o carieră în fotografie, e clar că trebuie cumva să te direcționezi înspre ceva puțin mai concret, căci nu poți sări din nimic și să spui: sunt fotograf, vreau să fac poze pentru tine.

Ok, și ce? Ei bine, e recomandat totuși să știi să spui puțin mai în concret „Sunt fotograf de nunți”, sau „Sunt fotograf de produse”, sau „Sunt fotograf de natură”, așa vei ști și cui i te adresezi și ce fel de fotografii sunt „specialitatea” ta.

Același exemplu și aceleași reguli sunt valabile și în cazul copywriterilor. Ei trebuie să știe pe cine vor să servească prin ofertele lor de servicii.

#4. Scrie o prezentare

Atunci când știi deja ce vrei să faci și pe cine vrei să servești prin munca ta, ai studiat deja piața și știi cum stă treaba cu serviciile concurenților tăi și nevoile de pe piața propriu-zisă, e timpul să le și spui altora despre tine. Ai nevoie de o prezentare, practic de o carte de vizită pentru tine și serviciile tale. Cartea de vizită e mai mult decât o hârtie cu numele și datele tale de contact, este de fapt prezentarea ta, a serviciilor tale, a portofoliului tău (în timp).

E bine să ai în prima etapă conturi profesionale pe social media (Facebook, Instagram și neapărat LinkedIn) căci ele te pot ajuta la promovarea imaginii tale, a serviciilor tale și pot atrage clienți într-o foarte mare măsură.

Apoi, poți trece la ceva mai profesional, aprofundat, un website, un webshop dacă e cazul, un canal de YouTube dacă poți și vrei să produci conținut pentru el.

#5. Construiește un portofoliu online

Portofoliul sau prezentarea roadelor muncii tale este important, însă atunci când vine momentul să-l prezinți potențialilor tăi clienți, e bine să fii selectiv și să trimiți țintit acele rezultate, care îl pot interesa pe client, care-l vizează. Degeaba îi trimiți unui client interesat de social media, o grămadă de linkuri la articolele scrise de tine, el va fi interesat de cu totul altceva. De asemenea, degeaba îi trimiți unui client din domeniul medical, portofoliul tău pe un domeniu total paralel, gen gambling, sau invers.

Încearcă să te recomanzi prin munci realizate cât de cât în parametri potențialului client, cât mai la subiect și nu foarte vast. El se va uita la 2-3 chestii, căci lumea mai nou nu prea are răbdate.

#6. Găsește clienți

Dacă ai parcurs tot restul pașilor, e timpul să te gândești unde sunt potențialii tăi clienți, cum îi poți găsi și cum să-i abordezi.

Recomandăm să stai cu ochii deschiși, înscrie-te în diferite grupuri pe Facebook, completează-ți profilul profesional pe LinkedIn, fă-ți vizibilă prezența pe rețelele de socializare, roagă prietenii să te recomande dacă e cazul, împarte cărți de vizită acolo unde simți că e loc și nu rata nicio șansă dacă se ivește una.

Toate acestea de mai sus nu înseamnă să devii vreun obsedat sau vreo obsedată și să nu vezi altceva decât asta, înseamnă doar să fii pe fază, la modul inteligent.

#7. Asigură-te din punct de vedere legal

Dacă ai ajuns la acest punct și trebuie deja să te gândești la cum să funcționezi ca să fie bine, să nu fie rău… înseamnă că ești pe drumul cel bun! Noi nu putem să te sfătuim ce anume să faci, doar să-ți împărtășim experiența noastră și ce a funcționat bine la noi.

Ca să funcționezi legal în România în domeniul copywritingului dar și oricărui alt domeniu, e bine să știi care sunt opțiunile de înregistrare a firmei tale. SRL sau PFA, indiferent de calea aleasă, trebuie să o faci cum trebuie, să nu sari peste etape, ca pe termen lung să fii acoperit/ă.

Înainte de toate, discută cu o contabilă care să-ți spună ce presupune una și ce presupune cealaltă, ca să vezi ce pași sunt de urmat, ce taxe implică toată distracția asta.

Întrucât noi suntem o echipă, nu o singură persoană în această afacere, am decis să ne înregistrăm ca SRL și în acest sens să angajăm un contabil pe contract de prestări servicii.

Ca SRL, impozitele plătite sunt de 3% pe tot venitul din firmă (tot ce am emis și încasat ca facturi) și 5% pe dividende (adică pe ceea ce câștigăm după ce scădem din încasări toate cheltuielile pe care le implică firma).

Întrucât mari cheltuieli nu sunt cu un asemenea business, noi de obicei ne gândim că practic din ce câștigăm, un 8% merge la stat pe lângă ce plătim pentru serviciile de contabilitate.

Apoi, e bine să ai un contract de prestări servicii pentru clienții tăi, ca să fii acoperit din punct de vedere legal, să ai pe ce bază să emiți factura la client și să te asiguri că îți încasezi banii mereu și nu te țepuiește nimeni (căci din păcate se poate întâmpla și acest lucru).

Cum îmi pot desfășura activitatea legal?

Revenind puțin la ce presupune înregistrarea unei firme, să știi că nu trebuie în mod obligatoriu să te pricepi și la asta, deja la 1000-1200 de lei găsești firme/avocați care oferă servicii de înregistrare firme la Registrul Comerțului (ORC) și ție nu îți mai rămâne decât să-ți deschizi un cont bancar de tip business la orice bancă convenabilă, respectiv un serviciu prin care să facturezi lunar clienților tăi. Noi am ales Banca Transilvania ca unitate bancară, aici avem cont în lei și euro pentru clienții din străinătate, respectiv serviciul Smart Bill pentru facturare, care ne-a oferit 1 an de servicii gratuite, fiind clienți BT, după care e o taxă lunară de vreo 25-30 de lei. Dacă vrei să-ți înregistrezi PFA, ai grijă ca codul CAEN pe care-l alegi pentru PFA să fie într-un domeniu în care ai o pregătire profesională căci va trebui să faci dovada cu acte de studii. La SRL-uri în schimb nu se cer dovezi și poți include mai multe coduri CAEN, ceea ce presupune mai multe obiecte de activitate. Noi avem obiect principal codul 9003 – Creație artistică, ceea ce include și activitatea de scriere creativă și jurnalism independent, însă am activat și codul CAEN 5819 Alte activități de editare, precum și codul CAEN 7331 Activități ale agențiilor de publicitate. Toate acestea ne permit desfășurarea muncii în condiții legale.

Cam aceștia ar fi pașii pe care noi i-am urmat și îți recomandăm și ție să-i urmezi dacă vrei să-ți începi cariera în freelancing copywriting! Scrie-ne la hello@creativeadvertising.ro dacă vrei să povestim mai mult pe acest subiect 🙂

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email

Articole