Adevărul „urât” despre freelancing: cum să faci față clienților dificili

Un subiect sensibil, dar neapărat de discutat ar fi cu privire la relaționarea cu clienții dificili sau cum gestionăm clienții „toxici” cu care intrăm în contact uneori!

În mod sigur, fiecare ați fost în acea situație în care pur și simplu nu ați fost pe aceeași lungime de undă cu un client, ori la început ați fost, iar acum nu mai sunteți, deși la început totul părea în regulă. Toți freelancerii și antreprenorii creativi (și nu numai) cu siguranță s-au lovit de această situație cel puțin o dată în viață, și noi de altfel, motiv pentru care am considerat oportun și util să vorbim despre acest subiect 🙂

Așadar, ce-i de făcut? Ce-i de făcut când pur și simplu simți că nu mai poți și nu mai vrei să lucrezi cu anumiți clienți dificili, toxici, cu cei care depășesesc limitele trasate la începutul colaborării, cei care plătesc cu întârziere sau, deși poate plătesc în timp, dar „ne mănâncă zilele”, și multe alte situații neplăcute?…

Să „concediezi” un client este probabil lucrul corect de făcut, dacă…

  • Îți epuizează energia, creativitatea și cel mai rău dintre toate… stima de sine⁠
  • Te încarcă cu energie negativă și îți coboară vibrația și pur și simplu te seacă de orice (energie, putere, chef)
  • Te ține atât de ocupat încât nu poți lucra eficient cu ceilalți clienți, potențial mai plătitori (și mai ușor de gestionat)
  • Sunt toxici, imposibil de gestionat, cer în mod constant muncă suplimentară, nu îți respectă limitele sau timpul, sunt supracritici și negativi.

Dacă ai trecut prin etapele de mai sus, e clar. Așa că, odată ce ai luat decizia că este, de fapt, în interesul tău să-ți concediezi clientul… iată 5 modalități super tactice și profesionale prin care poți încheia relația fără vină, rușine sau resentimente (pentru oricare dintre părți!).

#1. „Îmi duc afacerea într-o altă direcție.”

Aceasta este o modalitate excelentă de a redirecționa lovitura și de a o face să se simtă mai puțin personală pentru client. Să presupunem că concediezi un client pentru care scrii conținut și nu mai oferi acel serviciu, atunci nu este neapărat vina clientului tău… este vina direcției de afaceri!

#2. „Ceea ce ceri este în afara sferei mele de acțiune, a ceea ce ofer eu.”

Uneori, clienții îți vor cere să faci ceva ce este în afara ceea ce te specializezi sau vrei să faci. Acesta este un exemplu perfect când ar fi util un contract sau o un fel de fișă a task-urilor. Dar chiar dacă nu ai un contract clar cu serviciile tale, amintește-ți că este treaba ta și tu poți decide la ce spui da sau nu.

#3. „Nu cred că sunt cea mai bună persoană care să te ajute cu asta.”

A da un astfel de motiv micșorează lovitura, deoarece este modul tău de a spune „Nu ești tu, sunt eu” 🙂 Nu are rost să pierzi timpul tău sau al clientului dacă nu îi poți îndeplini suficient așteptările. Acest lucru îi va permite să găsească pe cineva care se potrivește mai bine nevoilor sale. Și tu poți găsi pe cineva care se potrivește mai bine și pentru tine.

#4. „Ceea ce ceri nu este ceva cu care să te pot ajuta eu, dar cunosc pe cineva care poate!

Sugerarea unui alt copywriter, freelancer sau agenție este ceva ce ar aprecia probabil! Acest sfat este unul dintre cele mai utile pentru că majoritatea proprietarilor de afaceri urăsc să caute un freelancer care să le satisfacă așteptările – pentru că, să recunoaștem – sunt greu de găsit! Iar dacă tu din start îi sugerezi pe altcineva, va fi o situație din care toată lumea va avea de câștigat – tu, clientul, celălalt copywriter care poate se potrivește mai bine și are nevoie de un client nou.

#5. „Apreciez că te gândești la mine, dar nu cred că suntem potriviți.”

Acesta este un motiv bun pentru clienții cu care pur și simplu nu reușești să te înțelegi nicicum, chiar dacă ai încercat tot ce ține de tine deja. Amintește-ți că nu le datorezi nicio altă explicație dincolo de asta, dar onestitatea este întotdeauna cea mai bună politică. Să le spui exact ce nu a funcționat pentru tine, i-ar putea ajuta atunci când își angajează următorul freelancer!

Extra sfat: Fii hotărât

Înainte de a recurge la una dintre metodele de mai sus, nu-ți fie teamă să faci un pas în spate și să-ți menții politicos poziția. Fii gata să explici clar care este problema, cum îți afectează munca și ce trebuie să se schimbe pe viitor. Încearcă să păstrezi situația cât mai reală și lipsită de emoții. Da, probabil că va fi greu dar trebuie. Folosește fapte, statistici și exemple specifice dacă le ai.

Și ține minte, indiferent de ce s-ar întâmpla, în cele din urmă, clientul tău te va respecta mai mult pentru că ai curajul de a te ridica și de a spune ce te deranjează.

Acestea fiind spuse, ideea este să stabilim limite sănătoase cu clienții noștri. Deși uneori stabilirea limitelor nu le reduce, ar fi bine să facem toate cele de mai sus fără să „ardem poduri” (vorba aia) și fără să ne riscăm reputația. Dar dacă un client este toxic în esență și îți afectează în mod constant sănătatea emoțională și mentală… ei bine, cel mai bun lucru pe care îl poți face este să-ți iei rămas bun. 👋

Ai trecut prin situații asemănătoare? Poveștește-ne pe → hello@creativeadvertising.ro

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email

Articole