Reguli de stabilire a prețului pentru servicii în freelancing

Atunci când ești nou în domeniul în care activezi ca freelancer sau tocmai ce ai devenit freelancer într-un domeniu în care deja ai o oarecare experiență, înainte de orice colaborare cu viitorii tăi clienți, trebuie să-ți setezi direcția în care să mergi pe parcursul tău în ceea ce privește prețurile pe care le practici.

Știm, știm, e un subiect delicat, sensibil și deseori chiar tabu. Nu te prea poți orienta după nimeni, nu poți lua drept exemplu concurența și nici nu poți să te lași influențat de terțe persoane. Poți, însă, să ții cont de niște reguli de bază în ceea ce privește stabilirea prețurilor cu care să lucrezi pentru ca ele să acopere eforturile tale, timpul tău și priceperea ta dobândită prin prisma eficienței, studiilor și experiențelor ce le-ai însușit de-a lungul timpului.

Să vedem regulile de bază în stabilirea prețurilor pentru serviciile tale

Regula #1: Timpul dedicat serviciului prestat

O primă alternativă de a stabili prețul pentru unele servicii ar fi în funcție de timpul pe care ți-l ocupă proiectul în care te angrenezi. Mulți freelanceri își setează prețurile în acest fel. Ei nu încearcă să măsoare efortul pe care trebuie să-l depună pentru realizarea proiectului și nici nu țin cont de faptul că, pentru a presta un serviciu într-un interval de 2 ore, ei de fapt au studiat timp de 3 sau 4 ani și au cumulat experiență și dexteritate timp de încă cel puțin 5 ani. Pur și simplu stabilesc un pricing de X lei/oră.

Dacă optezi pentru acest tip de stabilire a pricing-ului, trebuie să fii capabil să estimezi câte ore îți va lua proiectul (desigur cu o marjă de eroare de 2-3 ore) și să ajungi la o sumă finală care te satisface atunci când tragi linie. După un timp, când ești un bun „estimator”, poți stabili prețurile fixe, nu plata cu ora, în raport cu estimarea făcută în prealabil.

Această practică este frecvent întâlnită în cazul programatorilor, fotografilor, cameramanilor, diferiților artiști plastici, dar am auzit și de copywriteri care lucrează „cu ora” pe proiectele lor.

Regula #2: Câtă muncă implică proiectul

Cu alte cuvinte „cât de multă muncă implică proiectul ca și timp dedicat?”. Deseori, în freelancing, cei care se înhamă în diverse proiecte, neștiind cu exactitate cât timp le va lua proiectul sau poate că nici nu e stabilit cât de mult ar fi de muncă cu el, setează un preț/oră sau un preț/zi (8 ore) și facturează la final cât s-a muncit; nici mai mult, nici mai puțin.

Din păcate unii clienți au profitat de prețurile fixe stabilite la început și au încărcat persoana însărcinată cu ducerea la bun sfârșit a proiectului cu mai multe taskuri decât s-a discutat în prealabil, iar din nefericire nu oricine reușește să spună NU și să impună niște limite. Așadar, cu plata la timp (oră sau zi) se poate evita munca în plus pro bono.

Cu toate acestea, în continuare se pot impune niște limite în ceea ce privește tipul taskurilor la care te bagi (sau nu, după caz). Un scop bine definit privind proiectul angajat te va putea ajuta să menții un echilibru.

Regula #3: Termenul de livrare a lucrării

O altă regulă foarte bună de a defini prețul unui serviciu este deadline-ul sau termenul de livrare a lucrării solicitate.

Cu cât mai repede are nevoie clientul de un proiect, cu atât mai mare poate fi prețul acestuia, căci timpul costă bani, iar dacă tu ajungi să lucrezi la un proiect în afara programului tău, gen seara sau în weekend, doar pentru că e urgent pentru client, munca trebuie răsplătită.

Ai auzit vreodată de noțiunea de „taxă de urgență”?

Bine, poate sună puțin exagerat, însă ea trebuie să existe, altfel cum? Oricine, la orice oră poate apela la tine cu orice mic task nesemnificativ și care nu e urgent, doar pentru că tu ești disponibil/ă?

În plus, la proiectele mari și „urgente” oricum oamenii sunt conștienți că nu se poate altfel decât cu suprataxă.

Regula #4: Experiența și expertiza

Te-ai gândit vreodată cât timp a studiat un medic și apoi cât timp a lucrat ca să aibă o experiență și știință atât de mare încât în 10 minute de consult să câștige 400 euro? Îți spun eu, enoooooorm de mult, aproape imposibil de cuantificat. Și poți să-i reproșezi că face 400 de euro în 10 minute? Nu, categoric nu!

Așa e în orice domeniu. Dacă tu, copywwriter sau fotograf, ai tarife care pe unii îi șochează, nu trebuie neapărat să însemne că tu ești cel ce exagerează sau nu vede realistic lumea. Poate însemna pur și simplu că munca ta de-a lungul timpului te-a ajutat ca astăzi să poți cere 50-100 euro/oră pentru o muncă pe care cel care te plătește nu ar reuși să o facă deloc sau cel puțin nu la o calitate atât de mare precum o faci tu.

Știi zicala „Tu nu mă plătești pentru 30 de minute de muncă, tu mă plătești pentru 10 ani de experiență, ca eu să fac munca asta în doar 30 de minute”. Cu alte cuvinte, experiența se plătește.

Ca să rămâi constant pregătit și experimentat, e important să rămâi conectat la informație mereu, să urmărești trendurile și să îți antrenezi creierul cu noi informații din cărți, webinarii, workshopuri etc.

La fel ca experiența, și expertiza este un factor decisiv în stabilirea prețului tău pe piață. E important să faci clientul să înțeleagă că expertiza nu o ai din naștere. Deși, într-adevăr, unii oameni se nasc cu un talent aparte, experiența și expertiza vine în timp.

Regula #5: Potențialul relației cu clientul și potențialul portofoliului

Un alt factor decisiv poate fi potențialul pe care îl are clientul sau viitorul tău client. Ca să înțelegi mai bine, atunci când urmează să intri într-o colaborare cu un client nou, este bine să te gândești în perspectivă. Dacă clientul este unul pe termen scurt sau de ocazie, e un lucru, însă dacă vezi că există potențial în relația voastră de colaborare, gen că va fi un client pe 1-2 ani sau că are două sau mai multe business-uri la care puteți colabora, cu atât mai bine va fi pentru tine și se va merita să-i faci un preț bun a la long. Desigur nimeni nu recomandă să faci prețuri sub prețul pieței, însă merită să te gândești puțin la acest aspect. Poate un 10-15% reducere la un contract de 1 an sau un serviciu gratuit după 3-6 luni de colaborare fructuoasa te vor asigura de o colaborare longevivă.

Și dacă tot vorbim de potențial, un client poate fi benefic pentru tine și ți se poate merita să-i faci un preț mai bun decât poate i-ai face unui alt client prin simplul fapt că e un client mare, atractiv și care îți poate face reclamă extraordinară, îți îmbogățește portofoliul sau, mai mult, te recomandă mai departe pentru proiecte mari și clienți importanți.

Ești freelancer, antreprenor creativ? Tu cum îți stabilești prețurile pe piață? Cine dictează prețul, tu sau clientul? Scrie-ne experiența ta la hello@creativeadvertising.ro

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email

Articole