Super-tehnici de storytelling pentru un conținut care vinde

Cea mai veche și utilizată metodă de comunicare a fost dintotdeauna povestirea, cunoscută astăzi în întreaga lume sub denumirea de storytelling.

Zi de zi se nasc noi povești

Povestirea are capacitatea de a trezi toate simțurile din creierul nostru. Știați că acea regiune a creierului care prelucrează imaginile, sunetele, gusturile și mișcarea este activată atunci când ne aflăm într-o narațiune sau povestire convingătoare?

Da, atunci când ascultăm o povestire, oricine o spune și oricare ar fi subiectul, devenim fără să ne dăm seama protagoniști prin simțurile noastre, experimentând și simțindu-ne prezenți în locul desfășurării. Acest lucru se datorează capacității creierului nostru de a-și imagina în jurul nostru locația, de a auzi sunetele, de a simți mirosurile și de a simți tensiunile care sunt povestite. Toate aceste lucruri nu fac altceva decât a ne induce sentimentul că acele lucruri ni se întâmplă, chiar dacă povestirea este invizibilă.

Revenind la subiectul nostru de azi, storytelling-ul și puterea de a spune povești care vând, este cunoscut faptul că orice poveste bine spusă are puterea supranaturală de a convinge.

Din acest motiv specialiștii în domeniile precum PR, marketing, comunicare și vânzări folosesc această tehnică pentru a vinde produse și servicii sau pentru a promova o imagine sau o afacere.

Este firesc să își dorească și să își propună să apeleze la capacitatea oamenilor de a simți, vedea, mirosi și auzi chiar și acele produse care nu sunt prezente atunci și acolo dar există undeva într-un depozit, sau acele servicii care nu există fizic vorbind pentru că sunt servicii.

Pentru a reuși acest lucru, specialiștii din domeniul vânzărilor și domeniile conexe sau care sun în strânsă legătură cu acestea, apelează la storytelleri sau content și copywriteri pentru a ajunge la creierul consumatorilor prin atingerea audienței la suflet cu o povestire captivantă.

Prin această povestire captivantă nu trebuie să ne gândim la genul de povești citite în cărți. O povestire captivantă se poate folosi pentru a se scrie o reclamă bună, un conținut interesant pentru o pagină web sau un landing page sau un e-mail atractiv și pentru a construi o campanie de succes, pentru că aceste povestiri sunt relatabile, autoritare și de încredere prin intermediul unei perspective bine gândite.

Bun, dar cum încorporăm o povestire într-un copy pentru ca textul să vândă?

Iată câteva tehnici de storytelling:

#1 Crearea unui erou principal într-o conjunctură potrivită

Un erou sau un protagonist va fi întotdeauna o imagine de admirat pentru public.

Deși această imagine a eroului sau protagonistului care joacă rolul principal într-o povestire este folosită de scriitori mai ales în filme, benzi desenate și literatură, astăzi, eroi sunt numiți cei care trecând peste forțele proprii, reușesc să ducă o luptă din care să iasă triumfători și să învingă mereu răul.

Această aventură a eroului, care a fost mereu o imagine care a inspirat marketerii și scriitorii desenelor animate din întreaga lume, se poate rezuma la 3 acțiuni principale:

  1. Când un eveniment extern îl obligă pe erou să părăsească lumea în care trăiește în mod obișnuit.
  2. Când eroul intră pe un teritoriu necunoscut (o lume necunoscută), întâlnește un mentor sau ghid și, desigur, trece prin diverse încercări și provocări.
  3. Când eroul se întoarce în lumea sa, la viața sa obișnuită, victorios și mai puternic, mai înțelept.

Toate aceste etape le putem observa în filme și desene precum Batman sau Superman.

Ei, aceste povești cu super-eroi se folosesc deseori în publicitate și în vânzări pentru că oamenii vor avea nevoie mereu de eroii care să le rezolve problemele, sau cel puțin de această imagine.

Un exemplu bun ar fi: super-detergentul care scoate pete, super-telefonul care le știe pe toate, super-mașina de spălat care spală și usucă.

Recunoști eroul din aceste bunuri?

#2 Trecerea la viitor

Acest tip de povestire plasează ascultătorul într-un viitor imaginar, un viitor perfect pe care fiecare și-l dorește.

Povestirile de acest gen sunt deseori folosite în programarea neurolingvistică (NLP), o abordare unică în domeniul comunicării, folosită de speakeri și prezentatori influenți în întreaga lume, precum Oprah sau Tony Robins. Această tehnică ajută receptorul să-și imagineze un viitor mai bun și să creadă că trebuie și poate să-l obțină făcând ceea ce i se sugerează la prin „povestirea” respectivă.

Creierul nostru este singurul care poate să facă diferența între binele și răul și să recunoască dacă un eveniment se întâmplă acum și aici, pe bune, sau tocmai s-a întâmplat. Se spune că, dacă poți să-l imaginezi, poți să-l și realizezi.

Cel mai important lucru în utilizarea acestei tehnici de storytelling în vânzări, este să folosești mereu timpul prezent.

Un exemplu perfect este să spui în loc de „Te trezești în camera ta de hotel într-una din zilele vacanței perfecte”, următoarea afirmație: „Te trezești într-o dimineață cu soare, ești în Bali, iar razele soarelui te mângâie și foșnetul oceanului, care e abia la 20 metri de hotel, te cheamă la înot, plajă și relaxare”.

Oare simți diferența?

În timp ce prima afirmație îți spune că ești într-o vacanță de vis, deci acolo unde îți dorești și punct, a doua afirmație nu îți spune că ești într-o vacanță de vis, dar îți descrie toată conjunctura care te face să simți și să crezi că ești într-o vacanță de vis, pentru că îți dă toate detaliile printr-o povestire scurtă dar de efect.

#3 Problematicul

Ei bine, dacă utilizarea super-eroului este o tehnică des folosită și atractivă, și opusul acestuia poate fi la fel de interesant. Problematicul este acel personaj care nicidecum nu acționează ca un erou, el nu face bine nimănui și nu salvează vieți, nu rezolvă probleme, însă, reușește să atragă atenția publicului prin peripețiile prin care trece, pe care le atrage și le alimentează prin faptele sale.

Să fim sinceri cu noi, în liceu care au fost cele două personaje care au atras cea mai mare atenție a profesorilor, colegilor elevi etc?

Deșteptul clasei– cea care le știa și le făcea pe toate perfect, cea care era dat ca exemplu mereu și tuturor (eroul sau super-eroul) și problematicul– cel care lipsea cel mai mult, iar dacă era totuși prezent făcea numai prostii, făcea pe toată să râdă, pe profesor să se enerveze din cale afară, motiva absențe etc.

Nu-i așa că și la tine în clasă s-au regăsit aceste două tipuri de persoane, iar pe tine deși cel mai tare te enerva problematicul, tot el a fost și cel care ți-a atras cel mai mult privirea???

Această imagine a problematicului se folosește des în storytelling și implicit în copywriting pentru că înainte de un deznodământ sau o soluție oferită pentru o problemă, este nevoie stringentă de problema în sine, sau de problematicul mai sus amintit.

#4 Înainte și după pod

Tuturor ne plac pozele din categoria Before and After, pentru că ele ne arată ce a fost și ce a ajuns să fie: un apartament, o coafură, o femeie care vrea să slăbească 50 kg etc.

Acum însă vorbim despre un altfel de „înainte și după”, unul folosit frecvent în publicitate din cele mai vechi timpuri.

Tehnica înainte și după pod funcționează deoarece aceasta mută atenția și concentrarea de pe caracteristici și instrumente pe modul în care produsul/serviciul vândut ajută la îmbunătățirea vieții celor care-l cumpără.

Cum funcționează?

Înainte arată viața fără acel produs/serviciu vândut – o viață cu un gol (probleme sau lipsuri) pentru care există o soluție.

Dupăarată o altă viață în aceeași lume – o viață ideală sau cel puțin mai bună datorită umplerii acelui gol pentru care s-a oferit o soluție.

Podul este cel care contează în toată povestirea noastră, pentru că podul reprezintă instrumentul dintre acel ∫înainteși după.

Dacă încă nu te-ai prins, poduleste produsul/serviciul care se vinde prin intermediul povestirii, este soluția la viața despre care am povestit mai sus.

Indiferent care tehnică se folosește în storytelling pentru textele care produc vânzări, fiecare își are audiența sau target-ul. Pentru fiecare story există ascultători, cei care îl savurează și îi acordă încredere…

Tu ce fel de storytelling folosești în promovarea business-ului tău și în vânzări?

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email

Articole