Cum să începi o revistă – Tot ce trebuie să știi!

cum lansezi o revistă online

Recent vă mărturisisem că începând cu 1 martie 2023 am lansat un proiect tare drag sufletului nostru, mai precis sufletului nostru de femeie: revista digitală www.femzone.ro

Nu mai revenim cu detalii privind proiectul, vă linkuim aici articolul din 3 martie, însă ceea ce nu v-am povestit în acel articol, sunt câteva aspecte de ordin administrativ a ceea ce presupune să pregătești și lansezi un asemenea proiect. Așadar, dacă vă trece prin minte să începeți un astfel de proiect, informațiile de mai jos sigur vă vor fi de folos!

#1. Definește profilul revistei și domeniul pe care vrei să-l acoperi

Asta înseamnă să clarifici înainte de orice, cel puțin la nivel teoretic, ce îți dorești să creezi prin revista ta, care va fi profilul ei, ce domenii vrei să acoperi prin materialele publicate și nu în ultimul rând ce fel de revistă va fi ea: digitală, ori în format print.

Este important să știi care este obiectivul tău, deoarece următoarele detalii vor fi strâns legate și interdependente de profilul ales și domeniul revistei.

Sfat: Nu încerca printr-un singur produs de acest gen să acoperi o arie mult prea mare de activități și domenii, încearcă să fii mai specifică, va fi mult mai ușor să identifici publicul țintă și tot restul.

#2. Identifică publicul țintă

Este la fel de important precum primul pas, deoarece e clar și limpede că nu poți scrie cu același gen de articole pentru toată lumea. Identifică genul publicului tău, asta dacă vrei să scrii doar pentru femei sau doar pentru bărbați, iar dacă nu, țintește foarte bine categoria de vârstă. Cel mai bine ar fi să faci un profil al cititorului (buyer persona e mult spus în acest caz, dar sigur știi la ce ne referim).

Sfat: Odată identificat cui vrei să i te adresezi, identifică 20-40 de persoane din anturajul tău și anturajul prietenilor tăi, care ar face parte din publicul tău țintă pentru a-ți crea un chestionar și să ai respondenți din publicul tău țintă. Chestionarul te va ajuta să vezi în domeniul vizat de tine, care sunt interesele cât mai specifice ale potențialilor tăi cititori, iar astfel le vei putea oferi materiale și conținut țintit.

#3. Începe brandingul

Odată ce știi profilul revistei tale și cui anume i te adresezi, e timpul să începi să lucrezi la brand. Înainte de orice, trebuie să alegi un nume, un slogan – desigur astfel încât să-ți reprezinte profilul și să fie potrivit publicului tău țintă. Apoi odată ce le ai pe cele esențiale, vezi paleta de culori pe care o vei folosi pentru brandul revistei tale. Regula e aceeași, vezi ce se potrivește profilului revistei, publicului țintă etc.

Sfat: Dacă ești în pană de idei sau pur și simplu problema te depășește, cel mai bine e să ceri un sfat vis-a-vis de aspectele care vor însoți proiectul tău pentru totdeauna. Un brand nu îl poți schimba așa de ușor după câteva luni sau 1-2 ani.

#4. Treci la treburile tehnice și organizatorice

Este pasul care necesită toată răbdarea de pe lume, căci va trebui să organizezi echipa întreagă: echipa redacțională, cea de social media și marketing și mai ales cea tehnică în prima fază, pentru că tot ce înseamnă vizibilitate: un website brici din punct de vedere tehnic și expunerea brandului pe rețelele de socializare – sunt mega relevante de la bun început.

Nu uita, dacă ai o bază tehnică și o echipă creativă puternică, puteți face orice să se întâmple.

Sfat: Echipa este foarte importantă, deoarece fără ea nu poți lucra la o strategie de realizare a planurilor și implementare a ideilor la niciun nivel: tehnic, jurnalistic, publicitar. Alege să lucrezi cu oameni de încredere care să constituie mereu baza proiectului tău, indiferent cât se va mări echipa în timp.

#5. Dezvoltă planul editorial și cel de social media

În timp ce echipa tehnică lucrează la tot ce e nevoie ca proiectul să se materializeze tehnic vorbind, nu uita să lucrezi cu celelalte echipe la un plan editorial pentru a planifica ce articole și când anume să publicați, iar mai apoi la planul media pentru promovarea articolelor și revistei propriu-zise și, niciodată nu e prea devreme, puteți lucra încep și la planul de marketing și publicitate pentru că, în fond și la urma urmei, revista va trebui să se susțină din ceva. Nu-i așa?

Sfat: Graba strică treaba, așadar începe să lucrezi la aceste planuri din timp și nu te pripi. Un debut prost nu mai poate fi reparat, așadar faceți mult brainstorming la nivel de echipă și luați decizii bine gândite.

#6. Fă-ți proiectul văzut

Indiferent de natura revistei, că e online sau print, ca să o lansezi, trebuie să faci un eveniment memorabil, unde să inviți persoane care într-un fel sau altul au contribuit la acest proiect, de la echipa tehnică, redacțională și cea de social media și marketing, până la sponsori, investitori (dacă e cazul), persoane influente, importante și cu o însemnătate pentru tine și domeniul în care ai ales să lansezi revista.

Sfat: Cu un eveniment de acest gen poți lansa revista ta publicului și să faci primele momente memorabile. Ținte minte, un început bun, puternic și memorabil poate face ca lucrurile să se întâmple în cel mai plăcut mod pe mai departe!

Deși nu am menționat acest aspect, e important să știi și câteva sfaturi administrative și legale cu privire la modalitatea de înființare, organizare și funcționare legală a unei reviste în România, dar lăsăm aceste discuții pentru un articol viitor 😉

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email

Articole