Copywriting – forme juridice, obligații administrative și contabile în România

copywriting înființare firma

Te gândești să începi propria ta afacere în copywriting, content writing și/sau marketing online, dar nu știi ce presupune asta din punct de vedere administrativ, legal și fiscal? Ce formă juridică poate să aibă și care sunt pașii administrativi pe care trebuie să-i urmeze o agenție care vrea să desfășoare activități de scriere creativă (copywriting, content writing)? Acest articol este pentru tine, deoarece am adunat ideile principale privind organizarea activității pentru a fi în legalitate.

Ce formă juridică poți să ai dacă faci copywriting?

Ca formă juridică privind organizarea activității tale de copywritier, content writer, marketer, sugestia noastră este să iei în considerare posibilitatea înființării unei societăți pe răspundere limitată (SRL) sau organizarea ca Persoană Fizică Autorizată (PFA). Majoritatea celor care desfășoară aceste activități, au ales una din aceste forme juridice de organizare.

Ca opțiune personală, noi am optat pentru SRL, din mai multe puncte de vedere, pe care să le ai și tu în vedere dacă vrei să ai mai multă libertate de mișcare în propria ta afacere:

  • poți fi în asociere cu una sau mai multe persoane (la PFA nu poți avea asociat)
  • poți avea mai multe coduri CAEN (față de PFA unde ești limitat la 5)
  • nu te obligă să ai studii în domeniul în care vrei să activezi (la PFA trebuie să ai studii în domeniu)

Practic PFA-urile sunt recomandate mai mult persoanelor care au o meserie și doresc să desfășoare munca în cadru legal (traducători, frizeri etc), iar SRL-urile sunt pentru care doresc să construiască o afacere, să desfășoare multiple activități chiar, să crească.

Ca să înțelegi mai bine, un SRL este o societate, o entitate de sine stătătoare, care diferă de persoanele care o înființează, față de PFA, care este o întreprindere economică (nu o societate), și care nu capătă statutul de persoană juridică, ci doar ca persoană fizică a titularului (autorizată).

Pe scurt cam asta ar fi, celelalte forme juridice nu sunt subiectul discuției de față pentru domeniul vizat de noi, așadar nu intrăm în detalii.

Înființare, costuri, unde să mergi?

Când ai decis ce formă de organizare dorești să adopți, trebuie să vezi la cine apelezi pentru înființarea SRL-ului sau PFA-ului sau a oricărei alte forme de organizare pe care o alegi. Vei avea nevoie de un act constitutiv, statut (cel puțin vorbind de SRL), un contract pentru sediul social (de comodat sau de închiriere), precum și de toate celelalte acte și formulare disponibile la Oficiul pentru Registrul Comerțului din raza teritorială a localității în care vrei să-ți înființezi afacerea.

După înființare ai nevoie de niște contracte tipizate pentru prestarea serviciilor tale, fie ele servicii de marketing, de copywriting/content writing, e foarte important ca persoana care-ți întocmește contractele să cunoască prevederile legale în vigoare din domeniul de activitate (mai ales când e vorba de scriere creativă, este legea drepturilor de autor de care trebuie să ții cont!). Nu e treabă ușoară, dar odată puse la punct aceste detalii, ești pe șine!

Costurile sunt cele privind redactarea tuturor actelor necesare înființării firmei (care încep de la 1000-1500 de lei la firmele particulare care se ocupă de înființări firme) + costuri privind publicarea în Monitorul Oficial al României (ultima oară am plătit undeva până în 150 de lei). Apoi trebuie să deschizi un cont bancar tip business (noi am ales pachetul Silver de la Banca Transilvania, dar ai multe opțiuni din care să alegi din fericire).

Ce coduri CAEN poți folosi pentru activitatea ta?

În privința reglementării activităților copywriterilor, content writerilor, nu există un cod CAEN specific și special pentru asta, dar există câteva coduri CAEN în România care sunt foarte strâns legate de activitatea scriitorilor de conținut. Noi am preferat de la bun început un cod CAEN care să privească efectiv activitatea de a scrie, dar nu sub orice formă, ci independent. Hai să-ți explic!

Codul CAEN 9003 – Activități de creație artistică, unde intră și activitatea jurnaliștilor independenți. Aici considerăm noi că ne încadrăm cel mai bine. Scriem de la conținut pentru rețelele de socializare și până la articole, advertoriale, conținut pentru pagini web, orice, este o muncă de scriere creativă și independentă. Se pare că este un CAEN numai bun pentru bloggeri și vloggeri.

Cu toate acestea, am adăugat pe SRL-ul nostru și alte CAEN-uri, pentru a ne acoperi micile activități și colaborări, iar CAEN-urile potrivite pentru asta au fost: 7311 – Activități ale agențiilor de publicitate – un cod CAEN mai general, care îți permite să desfășori mai multe tipuri de activități din sfera marketingului; apoi codul CAEN 5819 –  Alte activități de editare – acest cod ne place pentru că aici intră și editarea online a diverselor materiale publicitare, imagini etc.

Apoi, deși noi nu am optat pentru acest CAEN, se pare că și 7312 – Servicii de reprezentare media este preferat de cei care dețin un blog, de exemplu, și vor să valorifice spații publicitare ori să aibă parteneriate plătite (paid partnerships). Este codul favorit al influencerilor care fac product/brand endorsement.

Ceea ce noi am mai optat să adăugăm în activitatea noastră (deoarece recent am lansat o revistă digitală faină, pentru femei), a fost CAEN-ul 5814 – Activități de editare a revistelor și periodicelor, care deși nu e cazul vostru, e bine de știut totuși, nu-i așa?

Ce obligații fiscale, contabile, economice ai?

Desigur, atunci când exiști ca entitate juridică (în cazul de față ziceam de SRL) sau ca persoană fizică autorizată, (PFA), ai automat și niște obligații către stat, mai exact către fisc (ANAF).

Deși la prima vedere ar putea să pară că un PFA e mai rentabil, vei vedea pe parcurs că SRL-urile au taxe mai mici procentual vorbind. Hai să vedem ce înseamnă asta în practică.

La PFA ai de plătit un impozit pe venitul net (încasări – cheltuieli = venit net), ce se plătește în sistem real sau la normă de venit. Dacă ai un venit lunar net ce depășește salariul minim pe economie (în 2023 este 3000 lei), vei avea de plătit contribuțiile sociale care se calculează raportat la salariul minim pe economie (în 2023: pensie 25% și sănătate 10%, iar baza minimă de calcul este salariul minim pe economie, adică 3.000 lei/lună sau 36.000 lei/an). Din punct de vedere contabil, se depune o singură declarație unică pe an, iar banii îi scoți din firmă fără impozit, când vrei.

La SRL, există un impozit pe venit de 1% dacă ai cel puțin un angajat pe firmă sau de 16% pe profit (încasări – cheltuieli = profit) dacă nu ai angajat. În plus, ai un impozit de 8% pe dividendele scoase din firmă, dacă dorești să le scoți. Ideea este că poți scoate profit sau dividende din firmă doar o dată la 3 luni (se numește trimestru). Atenție! Dacă scoți dividende din firmă, să ai grijă că există 3 plafoane în funcție de care mai ai niște obligații ca beneficiar al dividendelor (persoană fizică): dacă depășești 6 salarii brute minime pe economie (6×3000=18.000 lei), datorezi contribuții la sănătate, adică 10% din sumă, în cazul acesta 1.800 lei, Dacă depășești 12 salarii (12×3000=36.000 lei), datorezi 3.600 lei, iar la 24 de salarii (24×3000=72.000 lei), datorezi 7.200 lei.

Desigur, în cazul unui SRL trebuie să ai un contabil care să-ți țină efectiv contabilitatea și să facă tot ce este necesar pentru buna funcționare a firmei tale. Nu e necesar să angajezi unul, poți avea pe baza unui contract de prestări servicii un contabil care să-ți factureze lunar sau trimestrial servicii de contabilitate, pe care evident ți le poți deduce din cheltuieli. Nu are sens să intrăm în detalii, contabilul îți va da toate informațiile necesare activității tale.

Pe aceeași temă poți citi despre: 4 lucruri pe care ne-ar fi plăcut să le știm la început în antreprenoriat

Sperăm că articolul de azi v-a fost de folos și să vă ajute în a lua decizia potrivită activității voastre.

Așteptăm întrebările în comentarii sau via e-mail la hello@creativeadvertising.ro

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email

Articole