10 lucruri minunate pe care le-am învățat în 18 luni de Creative Advertising

A trecut un an și jumătate de când, atât eu, cât și Mira, ne implicăm trup și suflet în proiectul Creative Advertising, chiar dacă în tot acest timp am întreprins și alte activități profesionale. Nu ne vine să credem cum zboară timpul.

Deși, inițial proiectul s-a născut la nivel de teorie cândva la finele anului 2019, a prins contur cu adevărat prin februarie-martie, când începuse nebunia de pandemie și când amândouă am avut timpul necesar (și prețios) pentru a pune în practică ideile creative.

Ce s-a întâmplat în cele 18 de luni? Cum a fost începutul, care au fost momentele de cumpănă și cum stă treaba acum? Facem retrospectiva și iată top 10 lucruri esențiale pe care le-am învățat lucrând și colaborând cu diverși oameni, care mai de care mai prețioși și importanți în procesul nostru de creștere profesională și creativă.

#1. Deschiderea spre nou și necunoscut

Cel mai important aspect și prima lecție adevărată pentru noi a fost să dăm o șansă: în primul rând nouă înșine, iar mai apoi altor oameni pe care nu-i cunoaștem de la început, dar care pot dovedi ușor că merită încrederea noastră.

Așa s-a întâmplat cu multe dintre colaborările noastre încă de la bun început cu oameni cu totul necunoscuți, dar care au contribuit mult la creșterea noastră ca afacere, ca echipă și, mai ales, ca vibrație.

#2. Încrederea și stima de sine

Este un alt aspect foarte important pe care-l recomandăm oricărui tânăr care dorește să-și ia viața în propriile mâini și să-și deschidă propriul business. La început lumea tinde să lucreze gratis sau foarte ieftin pentru a se face cunoscut, însă din experiența noastră acest lucru nu face altceva decât să scadă stima de sine. Deoarece odată ce-ți dai valoare pe piață, acest lucru te definește de atunci încolo, pentru mult timp. Nu poți să te aștepți ca cineva să vină și să zică „wow ce servicii de calitate, ce super valoare aduci…”, dacă tu de fapt te vinzi ( adică îți vinzi timpul, energia, expertiza și cunoștințele) pe 2 lei și 3 parale.

#3. Setarea valorilor și priorităților

Dacă am mai învățat ceva în cele 18 luni, este setarea propriei valori!  Dacă nu îți setezi propriile valori încă de la bun început, o vor face ceilalți și nu e sigur că te vei împăca cu acest gând. Iar când spunem valori, nu ne referim doar la prețurile pe care le percepi pentru produsele și serviciile tale, ci și la felul oamenilor pe care-i accepți în anturajul tău (colaboratori, clienți etc), respectiv la prioritățile tale (timpul tău, banii, activitățile pe care le întreprinzi etc).

#4. Dezvoltarea personală și profesională

Deși multe lucruri se învață la o școală bună, altele se învață și din mers. Unele lecții vin de la profesori/mentori buni, altele vin de la oameni, situații și viață. Noi credem cu tărie în necesitatea autodezvoltării continue, motiv pentru care urmărim constant activitatea persoanelor și business-urilor din domeniu, unele mai mult, altele mai puțin cunoscute. De asemenea, studiul, lectura și exercițiul constant sunt și ele importante, deoarece doar așa putem avansa într-un domeniu atât de dinamic precum advertisingul, marketingul și comunicarea.

#5. Gestionarea relațiilor dificile

Pe parcursul celor 18 luni de muncă, uneori mai grea, alteori mai ușoară, ne-am dat seama că dificultatea muncii e dată de oamenii pentru care lucrăm. Cu alte cuvinte, bătăile de cap propriu-zise nu au fost date de munca în sine, pe cât de oamenii pentru care s-a prestat munca respectivă.

Am mai scris noi pe blog despre gestionarea clienților dificili. Ei bine, lecțiile pe acest subiect continuă să vină. Relațiile interpersonale sunt deseori învăluite în mister iar noi credem că fiecare zi e o provocare și o lecție nouă.

#6. Iinițiativă și ofertare

Dacă ați crede că un business poate să crească și singur, vă înșelați. Chiar dacă la un moment dat poate să pară că unii clienți vin singuri, din senin și de nicăieri, acest lucru este înșelător.

Clienții vin mereu de undeva: dintr-o ofertă făcută la un moment dat, dintr-o recomandare de la un alt client mulțumit, din partea unei cunoștințe sau a unui prieten, sau pur și simplu din notorietatea pe care o capeți după un timp de muncă grea. Practic, după ce ai pus deja pe masă ceva vizibil.

De aceea, am învățat fără doar și poate că a munci, chiar și fără o finalitate, nu înseamnă neapărat că nu vom culege roadele (la un moment dat).

Ni s-a întâmplat să deschidem cu oferte către diferite companii, iar colaborarea să se lege efectiv după 4 luni de zile, iar alteori să deschidem către clienți la pură întâmplare, dintr-o discuție banală, iar colaborarea să se lege de îndată. Astfel, apreciem imperios necesar ca pentru bunul mers al lucrurilor, să existe dorința de deschidere și ofertare către terți, constant și creativ.

#7. Creativitatea și inspirația

Credem că aceste două aspecte sunt primordiale în munca noastră, iar asta s-a știut de la bun început. Atunci când te așezi în fața laptopului pentru un text sau un vizual (poze, grafice, infografice etc) poți să ai chef, dar să nu vină inspirația pentru a face ceva creativ. Așa am învățat că treaba trebuie făcută atunci când ai inspirație, nu doar atunci când e nevoie.

V-am îmbârligat, așa-i?:)

#8. Atenție la colaborări și colaboratori

Deși la început poate tentant să spui DA oricărei cereri și propuneri de colaborare cu diverse firme sau persoane, să știți că de-a lungul timpului am învățat să mai spunem și NU acestor „oferte” aparent oportune.

Am învățat că mulți vor doar să profite de expertiza noastră și de munca noastră, să facă bani pe spinarea noastră, iar dacă nu suntem atenți putem să cădem în capcana ieftinătății. 

Ce înseamnă asta? Să te vinzi ieftin cui nu merita.

De pildă, ni s-a mai cerut în timp să prestăm o muncă pentru care noi să avem valorile clar definite, pe un termen lung, constant, însă la jumătate prețul valorii noastre. Ei bine, dacă am fi acceptat la acel moment o asemenea ofertă, cel mai probabil pentru perioada respectivei colaborări nu am fi avut timp de altele noi și trebuia să refuzăm oferte cu siguranță mai bune și mai reale din punct de vedere al prețului, ca să nu facem rabat la calitate. Așa, mai bine refuzi o colaborare sub valoarea ta și folosești timpul prețios pentru munca care va fi și apreciată la adevărata-i valoare.

#9. Să știi să spui NU, să recunoști când să faci PAUZĂ și să înveți să spui STOP când trebuie

Știm că, mai ales la început, e dificil să ne dăm seama când, cui și mai ales cum să spunem NU, NU ACUM sau NU MAI VREAU.

Atunci când o ofertă sună tentant, ești oarecum împins să spui un DA automat, însă noi am învățat în timp că nu orice ofertă tentantă la început este și una benefică pentru noi. Așadar, acum știm să ne gândim puțin mai mult la o ofertă, să o analizăm cu alți ochi și să o refuzăm dacă e cazul. Acest lucru vine doar în timp, după câteva experiențe proaste sau mai puțin benefice pentru noi. Cel mai important, la finalul zilei, este oricum ca decizia luată să ne aducă acea liniște de care avem nevoie.

#10. Recunoștința

Credem cu tărie faptul că munca pe care am ales s-o facem noi, face parte din categoria activităților care nu sunt pentru toți. Știm că fiecare persoană are abilități, talente și întreprinderi speciale, iar noi recunoaștem că nu suntem pricepuți la toate. Dar cel puțin ne străduim să adunăm în jurul nostru oameni pricepuți.

Pentru acest lucru, și pentru tot ce avem, suntem extrem de recunoscători și nu încetăm să ne exprimăm recunoștința pentru tot ce avem și tot ce suntem. Știm cu siguranță că acest lucru ne ajută să mergem mai departe în activitatea noastră de zi cu zi.

V-a plăcut acest articol aniversar?

Vrei să afli mai multe despre noi, ai nevoie de experți în comunicare pentru proiectele tale?Scrie-ne la hello@creativeadvertising.ro

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email

Articole