Dacă ai citit prea multe postări, articole, interviuri sau ai ascultat youtuberi vorbind de parcă în chineză, înseamnă că în mod evident ai nevoie de acest Abecedar care să-ți lumineze mintea cât de cât, despre ce înseamnă un SEO, SEM, CTA, Ads și multe altele asemănătoare. Nu vorbim aici de noțiuni „de bază” cum ar fi webpage, advertising sau hosting, ci de alți termeni utilizați des în digital marketing.
Ad blocking presupune blocarea anunțurilor, un program sau o aplicație menite să oprească afișarea diferitelor tipuri de anunțuri și reclame în browser-ul web.
Ads (sau Adwords) este un program deținut de Google, utilizat de către agențiile de publicitate pentru a plasa anunțuri pe Google, cu rezultate în urma unei căutări pe YouTube și pe site-urile partenere rețelei publicitare Google. Adwords este platforma principală pentru publicitatea PPC (vezi la P).
Affiliate marketing (=marketing afiliat) este parteneriatul de marketing prin care retailerii online plătesc comision paginilor web externe pentru a genera trafic sau vânzări prin diferite link-uri web de refferal. Multe companii fac acest lucru cu colaboratorii lor de pe youtube sau Instagram, Facebook etc (influenceri).
Analytics este o platformă Google care permite colectarea statisticilor și datelor despre utilizatorii unei pagini web, respectiv să se vadă de unde provine traficul pe pagina web și cum se comportă vizitatorii odată ajunși pe site, adică ce acțiuni întreprind: ce pagini vizitează, cât timp petrec pe site etc.
Autorespond este un program computerizat prin care se trimite răspuns automat e-mail-urilor și mesajelor de pe platformele online de socializare și care pot furniza informații imediate la cererea unui client (de ex. Vă mulțumim pentru mesaj, în cel mai scurt timp veți primi oferta noastră etc).
B2B și B2C – Business to Business și Business to Client sunt termenii folosiți pentru a defini o afacere cui i se adresează, cu cine lucrează: doar cu alte afaceri sau doar cu clienți persoane fizice.
Backlink este un hyperlink care leagă o pagină web de site-ul tău. Sunt link-uri importante pentru a determina popularitatea unei pagini web. Ele sunt folosite de Google în factorii lor de clasificare SEO (vezi la S). Dacă site-ul tău are backlink de la alte site-uri puternice, practic link-urile sunt voturi de încredere pentru site-ul tău și câștigi o anumită autoritate de la acele site-uri puternice prin link-uri.
Banner Ad este printre cele mai populare anunțuri/reclame din lumea marketingului digital, care se plasează pe diverse site-uri. Cele mai trendy rețele de anunțuri de tip imagine sunt gestionate de Google și Facebook. Ai fi crezut? 🙂
Barter este cunoscut din timpul ziarelor print și este un serviciu de schimb de bunuri sau servicii fără a fi nevoie de utilizarea banilor. De exemplu: eu te promovez la evenimentele mele, tu îmi faci 3 cadouri pe care să le ofer publicului meu.
Blog este un jurnal web, o pagină sau un site pe care se publică constant articole, conținutul fiind actualizat regulat. De exemplu, blogul Creative Advertising este actualizat săptămânal, vineri dimineața. În lumea marketingului digital, Blogul se consideră cea mai importantă secțiune a unei pagini web.
Comment spam este un comentariu irelevant, derutant sau confuz al utilizatorilor, care este postat pe un site/blog/rețea de socializare pentru a induce alți utilizatori în eroare, sau pentru a răspândi știri false.
CPC sau Cost-per-click este costul pentru un click pe un anunț într-o campanie PPC (vezi la P). În platforma Adwords, fiecare cuvânt cheie va avea un cost estimat pentru clickuri, dar prețurile se schimbă în timp real, pe măsură ce agenții de publicitate licitează una împotriva celeilalte pentru fiecare cuvânt cheie.
CTA (sau Call-to-action) este acea parte din mesajul de marketing care încearcă să convingă o persoană să efectueze o acțiune dorită. Astfel de mesaje sunt cele scurte, de impact care exclamă o acțiune (Vino, Dă click, Accesează, Cumpără etc.)
CTR (sau Click-through-rate) este un indice de performanță prin care se măsoară numărul de clickuri raportat la numărul de afișări al unui anunț (adică de câte ori este văzut un anunț). Calculul se face matematic, simplu, prin împărțirea numărului de click-uri pe anunț la numărul de afișări.
Conversion (Conversie) este finalizarea unui obiectiv predefinit (comandă, înregistrare, completare de formular sau adăugare în coșul de cumpărături). Se folosește pentru a se urmări numărul de vizitatori de pe un site, care au devenit clienți.
CRO este ramura marketingului digital care urmărește să îmbunătățească rata de conversie a paginilor web (vânzarea și creșterea profitului) făcând astfel paginile mai profitabile. Optimizarea ratei de conversie este o îmbinare între psihologie, marketing și web design, cu scopul de a influența oarecum comportamentul vizitatorilor de pe o pagină.
Display Ads sunt anunțurile dintr-o rețea de display ce cuprinde formate diferite, precum: imagini, flash, video și audio. Ele mai sunt cunoscute și sub denumirea de anunțuri de tip banner (vezi la B).
E-mail automation și E-mail marketing – primul este un sistem de marketing care utilizează un software pentru a trimite automat e-mailuri bazate pe declanșatoare definite, iar al doilea presupune o metodă de promovarea a produselor sau a serviciilor, ori a unor anunțuri prin e-mail către o listă de utilizatori predefinită (care nu e fixă, putând fi mai mică sau mai mare în funcție de numărul de abonați).
Facebook Ads și Ads Manager – Facebook Ads-urile sunt anunțurile/reclamele plătite pentru promovare prin Facebook, iar Facebook Ads Manager este punctul de pornire pentru difuzarea anunțurilor în rețeaua Facebook, Instagram, Messenger sau Audience. Practic este instrumentul bun la toate, all-in-one, prin care putem crea, administra, promova postări și reclame targetate (țintite) după nevoile și pe placul nostru.
Funnel înseamnă un traseu pe care publicul din mediul online îl poate parcurge înainte de a-și finaliza o comandă a unui produs sau de a-și finaliza profilul și înscrierea într-un sistem tip MLM sau pe un alt website.
Google Ads este serviciul de publicitate online al Google, care permite interacțiunea cu clienții prin intermediul motoarelor de căutare și rețelelor de afișare. El oferă mai multe modele de cost, care însă variază în funcție de strategia de licitare și obiectivele companiei.
Google Analytics este platforma gratuită de analiză a paginilor web înregistrate aici și care oferă statistici și instrumente analitice de bază pentru optimizarea motoarelor de căutare și a strategiei de marketing.
Google Maps este un serviciu de localizare și navigare tot al celor de la Google. Prin acest instrument,utilizatorii pot căuta magazine, restaurante, companii și orice afacere primind repere oriunde în lume. Orice business cu locație fixă are nevoie să fie pe Google Maps.
Google Search Console sau Consola de căutare este un instrument gratuit pe care tot cei la Google îl oferă webmasterilor, prin care se măsoară vizibilitatea site-ului pe motoarele de căutare și modalitatea în care sunt indexate rezultatele de către robotul Google. Măsurătorile se fac prin rata de click, numărul paginilor indexate, numărul de linkuri nepermise și exemplele pot continua.
Guerilla Marketing este acel concept de strategie pentru publicitate care a fost concepută pentru afacerile mici pentru a-și promova propriile produse sau servicii într-un mod mai aparte sau chiar neconvențional cu un buget mic investit. Necesită o energie și imaginație mare, cu atât mai mult cu cât piața e suprasaturată de reclame „obișnuite”.
Hastags este creat printr-un cuvânt sau o frază care începe cu simbolul „#”, fiind utilizat de regulă în social media, în special pe platforma Instagram, dar și Facebook. Este o modalitate de etichetare a conținutului pe care, ulterior, utilizatorii îl pot identifica mult mai ușor. Adăugarea de hashtags la o postare permite utilizatorilor să găsească acea postare atunci când caută alte postări sau conturi care publică conținut din aceeași sferă de activitate, marcate cu același hastag. De ex: #digitalmarketing sau #stomatologiesatumare.
Header se referă la porțiunea de sus a unei pagini web, care de obicei conține logo-ul și meniul paginii web, precum și informații importante despre site. Este ca un fel de antet.
Headline – Titlu de orice fel: de articol, interviu, reportaj, reclamă, postare etc. De obiceiul titlul trebuie să fie cel mai puternic element al unui conținut, deoarece unul bun poate să atragă, iar unul prost să respingă potențialii vizitatori și clienți. Un titlu nu trebuie obligatoriu să conțină un CTA (vezi la C), dar trebuie să fie de impact.
Impressions este un termen utilizat în publicitatea tip PPC (vezi la P), care arată de câte ori a fost afișat un anunț. Practic înseamnă afișarea unui anunț și se folosește în Google și pe social media deopotrivă.
Inbound marketing (sau marketingul inbound) se referă la activitățile și strategiile utilizate pentru atragerea potențialilor utilizatori sau clienți către o pagină web. Inbound se mai numește și SEO (vezi la S). Acest tip de marketing este foarte important pentru a avea o prezență bună în online, fiind extrem de folosit pentru atragerea clienților prin educarea și construirea încrederii în serviciile sau produsele vândute.
Keyword și Keyword marketing sunt cuvinte sau expresii care indică tema principală într-o căutare. Când scrieți ceva într-un motor de căutare, tastați un cuvânt cheie, dați search și se afișează rezultatele bazate pe cuvintele cheie introduse. Din acest motiv este foarte important ca paginile web să fie afișate în căutări pentru cât mai multe cuvinte cheie.
Keyword Tags – Sunt cuvintele cheie ce se stabilesc la publicarea oricărui text, indiferent dacă vorbim de text pentru blog sau pentru pagini web de orice fel. Prin aceste keyword tags, articolele și paginile vor fi mai ușor de găsit pe motoarele de căutare.
Landing page este o pagină pe care un utilizator ajunge după ce a făcut click pe un link (într-un anunț sau oriunde pe web). Este o pagină de lansare, mult mai simplă și mai puțin încărcată decât o oarecare pagină web.
Lead și Lead generation – un lead este un potențial client care a contactat o afacere cu orice fel de intenție (de cumpărare etc) urmând a face următorul pas pentru a completa acțiunea sa: apel telefonic, trimiterea unui mesaj sau e-mail sau completarea unui formular. Lead generation = generarea de potențiali clienți.
Link building este procesul de creștere a numărului de link-uri către un site, astfel ca site-ul web să urce în clasamentul motorului de căutare.
Marketing Automation presupune utilizarea de software-uri pentru automatizarea sarcinilor repetitive legate de activitățile de marketing. Un exemplu ar fi: automatizarea transmiterii unor mesaje tipizate.
Organic și Organic search – se consideră organic o sursă de trafic către un website, o sursă provenită din click-uri directe pe anunțurile neplătite din motoarele de căutare. Traficul organic este principalul element al unei campanii de SEO, adică generarea unor rezultate (clickuri) fără reclame plătite. De regulă creșterea organică este cea mai bună, căci deși e lentă, e mai sigură pe termen lung.
PPC (= pay-per-click) este un model de plată publicitară online, în care plata se bazează exclusiv pe clickuri calificate.
PPL (=pay-per-lead) în schimb este un model de plată publicitară online, în care plata se bazează exclusiv pe potențialii clienți.
PPS (=pay-per-sale) pe de altă parte este un model de plată publicitară online, în care plata se bazează exclusiv pe vânzări calificate.
Podcast este o serie de episoade audio sau audio-video, evident în format digital, pe care un utilizator le poate asculta, viziona și chiar descărca. Desigur, termenul de podcast se poate referi și la un singur episod al unei astfel de serii. Este un fel de emisiune (ca la radio), de regulă realizat tematic.
Pop-up este un anunț care se afișează (sare brusc) într-o fereastră nouă a browserului peste conținutul vizual urmărit sau în spatele ferestrei browsereului curent. Atenție, a nu se confunda cu popup-ul print care este backgroundul (sau fundalul) pentru diferite evenimente în fața căreia se fac poze „oficiale”.
Portal – să vezi și să nu crezi, mulți nu știu cu adevărat însemnătatea acestui cuvânt. Un portal este un site care servește drept punct de plecare și punct de acces frecvent către Web.
Rankings (Clasamente) înseamnă poziția pe care o pagină web este listată în Google atunci când un utilizator caută după o frază sau cuvânt cheie.
Remarketing nu înseamnă un nou marketing. Este un tip de anunț plătit care permite agenților de publicitate să afișeze anunțuri clienților care au vizitat deja site-ul lor. Odată ce un utilizator vizitează un site, o mică bucată de date numită „cookie” (știu că vă e foame, dar nu e prăjitură) va fi stocată în browser-ul utilizatorului. Atunci când utilizatorul accesează alte site-uri, acest modul cookie poate permite afișarea anunțurilor de remarketing.
SEM (= Search Engine Marketing) este o formă de marketing pe internet, ce presupune promovarea paginilor web prin creșterea vizibilității lor în paginile cu rezultate ale motoarelor de căutare.
SEO (= Search engine optimization sau tradus optimizarea motorului de căutare) este un proces de maximizare a numărului de vizitatori pe o anumită pagină web, asigurându-se că site-ul apare în topul listei de rezultate făcute de motorul de căutare.
Sitemap este lista de pagini a unei pagini web. Această listă ajută motoarele de căutare să înțeleagă rapid tot conținutul pe care ar trebui să îl cunoască de pe un anumit site web. Este util când dai de o pagină complexă și cauți o categorie anume de informații.
Unique visitors (= Vizitatori unici) este un indicator folosit în analiza web pentru a arăta câte persoane diferite și unice vizualizează o pagină web într-o anumită perioadă de timp. Vizitatorii unici sunt urmăriți prin intermediul adreselor IP, ceea ce înseamnă că, dacă un vizitator vizitează mai multe site-uri, de pe același dispozitiv de mai multe ori, acesta va fi luat în considerare numai o singură dată atunci când se analizează acest indicator.
Visitors (= Vizitatori) este acel indicator din Google Analytics care cuantifică un utilizator al unui site într-o anumită perioadă de timp. Vizitatorii sunt adesea împărțiți între „vizitatori noi” care accesează site-ul pentru prima dată în perioada de timp raportată și „vizitatori recurenți” care au mai accesat site-ul cel puțin o dată în intervalul de timp dat.
Vlog/Vloging – Un blog ce publică conținut video pe diverse teme, în diverse domenii, iar vlogingul în sine este activitatea întreprinsă de persoana care face conținut pentru blog: filmează, vorbește, editează, publică materiale.
Webinar – Este un seminar sau un curs transmis live pe internet (social media sau alte platforme/aplicații ce dau posibilitatea de a realiza conversații directe, live cu un public, cu scopul de a instrui și de a informa publicul. Acest curs sau seminar este realizat fie de către traineri, fie de către profesori, dar și de către profesioniști în diferite domenii, care doresc să-și prezinte lucrările sau cercetările.
Sperăm că acest mic dicționar de marketing și publicitate v-a fost de folos și ați înțeles cu mai multă ușurință termenii.
Știm că uneori este nevoie de articole de divertisment, iar alteori de unele mai tehnice printre numeroasele articole de specialitate, așadar așteptăm părerile voastre la hello@creativeadvertising.ro