Lucrezi într-o industrie creativă și ți se întâmplă adesea să cauți inspirație pentru o nouă creație de whatever e obiectul tău de activitate? 🙂 Ai câteva surse și resurse de unde te inspiri, îți iei idei poate chiar și mai mult?
Tu știi unde este limita între a te lăsa inspirat/ă de cineva și a copia pe cineva?
Internetul e plin de fel de fel de creatori de conținut de diverse feluri, în diferite domenii, care încearcă să ofere conținut diversificat cu mai mult sau mai puțin succes.
Atunci când ne uităm pe Instagram, de exemplu, putem observa cel mai ușor semnele plagiarismului vs. cele ale inspirației.
Cel mai bun exemplu este când vedem cuvintele cheie copiate pe design (grafică) diferit – acesta îl numim plagiat versus dacă observăm pur și simplu similitudine între subiectele abordate, dar totuși diferit (ca unghi de vedere, direcție etc) – asta am numi mai degrabă inspirație creativă.
Să fim sinceri, e tot mai greu să „reinventăm roata de la căruța”, așadar e firesc să ne inspirăm din stânga și din dreapta, ceea ce e perfect normal. Însă, între a ne inspira cu un subiect, 2-3 cuvinte cheie în jurul cărora să ne construim propriul conținut, e diferență mare.
#1. Inspirația creativă
Subiectele și tehnicile de abordare sunt două aspecte importante atunci când creăm conținut tip text. Hai să ne limităm la copy și content writing, lăsând la o parte creația artistică vizuală (foto, video etc.).
Un text original nu e original doar dacă tot conceptul este inventat de la zero și un subiect nu a mai fost abordat niciodată. Nu, nu! El devine original dacă folosești propriile cuvinte, propriul stil, cum ar veni dacă condimentezi după gustul tău, nu după gusturile altcuiva…
Un aspect important privind inspirația din conținutul altcuiva ar mai fi menționarea sursei inițiale. Dacă ai suficientă coloană vertebrală, nu te jenezi să menționezi eventualele surse de inspirație.
Ne-ați văzut deseori menționând câteva nume din domeniul copy și content writing-ului, așadar nu vă e o surpriză pe cine urmărim, cine ne inspiră și cine ne „mentorează” prin simpla existență.
De fapt, și abordarea acestui subiect se datorează tot uneia dintre cele mai originale și creative creatoare de conținut, Alex Cattoni, care recent a trecut prin experiențe negative cu un plagiator profesionist.
#2. Plagiarism
Ei bine, nu mai înseamnă original dacă iei un text și îl rescrii, folosind aceeași structură, aceleași titluri/intertitluri și doar schimbi cuvintele între ele…
De fapt să copiezi un conținut al unui alt autor nu e doar nasol, e de-a dreptul ilegal și, deși legea privind plagiarismul e super interpretabilă, tot lege e.
E bine să ne protejăm conținutul și munca, eforturile și timpul dedicat, mai ales când vorbim de un conținut creat pentru un client, căci copierea conținutului de terțe persoane poate crea probleme atât pentru noi, cât și pentru clientul care a plătit pentru opera creată de noi.
Ca să ne asigurăm că prestația noastră nu se regăsește cu dată anterioară în altă parte, înainte de a ne publica/face vizibilă munca, e bine să ne auto-verificăm conținutul prin diferitele programe/website-uri dedicate copy și content writerilor.
Un astfel de exemplu este aplicația sau programul Grammarly, dar mai sunt și altele. Utilizarea Grammarly e simplă: iei textul și îl copiezi frază cu frază, sau fraze aleatorii, în câmpul dedicat verificării originalității conținutului la nivel worldwide.
E bine să devenim o sursă de inspirație pentru alții, e bine și să ne inspirăm după alții cu mențiunea să nu ascundem acest lucru și, e bine și să rămânem cu ochii deschiși.
Weekend plăcut oameni faini! Stay creative!
Ți-a plăcut acest articol? Mai vrei să abordăm subiecte de genul sau ai idee ce mai vrei să citești pe Friday Blog-ul creativ? Scrie-ne la hello@creativeadvertising.ro