2022 este anul schimbărilor. Putem spune că 2020-2021 au fost anii de test pentru toți cei care au început să facă o tranziție spre munca de acasă, fie pentru serviciul lor, fie pentru că au făcut o schimbare și au început să lucreze de-acasă pentru propria afacere.
Ei bine, chiar dacă sună extraordinar, a lucra din confortul casei poate fi ușor cu păcălici…
Atunci când suntem legați de un alt loc decât casa, chiar și pentru doar câteva ore (4, 6, 8 etc), ne aflăm într-o rutină care ne obligă să ne adunăm în fiecare dimineață, să ne aranjăm și să plecăm de-acasă, iar a avea o astfel de rutină e un lucru sănătos atât pentru corpul nostru, cât și pentru mintea noastră.
Ca să n-o lungim, hai să vedem unde bate acest articol de fapt.
Atunci când alegem (sau atunci când suntem nevoiți, să nu zicem obligați) să lucrăm din locul unde până acum găteam, dormeam și ne uitam la filme (practic ne trăiam viața), trebuie să ne „impunem” niște reguli, să ne creăm niște obiceiuri și rutine pentru a nu o lua razna și pentru a separa totuși viața de zi cu zi de viața de serviciu și de muncă. Iar regula este una și aceeași atât pentru angajați, cât și pentru freelanceri. Așadar, să vedem 5 ponturi de minune care ne vor ajuta să fim în echilibru cu toate.
#1. Creează-ți rutina de dimineață, sau dacă ai deja una, păstreaz-o!
Dacă aveai în obicei de a te trezi la o anumită oră (5.30, 6.00, 7.00 etc.), păstreaz-o. Ei bine, știm, te trezeai la acea oră ca să te pregătești de mers la muncă și pentru că aveai ceva timp de petrecut și pe drum. Chiar dacă nu mai trebuie să te deplasezi, poți păstra ora de trezire și o poți folosi în avantajul tău!
Da, timpul petrecut pe drum (15 sau 30 min, o oră…) poate fi folosit acum pentru o rutină nouă, benefică, cum ar fi sportul, meditația, lectura, practic orice îți face plăcere și îți dă energie.
Hard tip: Dacă totuși preferi mai multă odihnă, sfatul cel mai bun ar fi să dormi mai mult doar cu acel interval de timp, pe care înainte îl petreceai pe drum, iar timpul de pregătire pentru muncă, mic dejun etc. să-l petreci tot cu aceste activități, altfel sunt șanse mari să ieși dintr-o rutină care era benefică pentru tine.
#2. Creează-ți un spațiu de lucru și nu-l confunda cu nimic altceva!
Indiferent că trăiești într-o casă mare sau într-un apartament mic, trebuie să găsești un colț în casă unde să-ți creezi propriul spațiu de muncă, biroul sau locul de unde să lucrezi. Poate fi o cameră amenajată ca un birou, bibliotecă etc., sau poate fi un colț de living unde să ai o masă, un scaun și ceva accesorii care să te facă să te simți la office.
Ideea este ca biroul tău de-acasă să nu fie și bucătăria ta, locul unde pregătești sau servești mâncarea, locul unde te uiți la un film sau citești ceva pentru relaxare. A nu se confunda lucrurile, acest lucru clar te va ajuta să te menții într-un oarecare echilibru!
Hard tip: Nu începe să lucrezi din pat, nici măcar într-o zi proastă sau când ești bolnav/ă, cu binele te obișnuiești repede, ori chiar nu e cazul!!!
#3. Nu sta în pijamale sau haine de casă
E tentant, știm, e chiar ușor și confortabil să lucrezi din hainele tale cele mai comode și ușoare atunci când nu ai de ieșit din casă ca să te deplasezi la muncă, însă îți garantăm că nu e la fel de eficient, productiv și sănătos să zaci toată ziua în pijamale sau trening, chiar dacă în partea de sus pui o cămașă pentru jumătatea aia de oră cât ai un meeting pe Zoom.
Astfel, recomandăm ca hainele de casă să le iei atunci când gătești, faci curat, lenevești și citești sau faci orice altceva în afară de muncă!
Dacă te vei îmbrăca cât mai aproape de office style-ul tău (chit că nu e vorba de a lua pe tine un sacou incomod în mod obligatoriu), vei vedea că te vei simți mai productiv/ă.
Hard tip: Găsește niște variante confortabile, dar totuși nu trening (exceptând dacă ești antrenor de fitness și ții clasele pe Zoom 🙂 ) și nu haine care să te incomodeze. Sunt foarte multe alternative la ținute home office care să nu te facă să te simți totuși ca într-o zi de concediu.
#4. Fă mișcare cel puțin 1 oră/zi
Dacă încă nu ai în rutina ta zilnică (nu de 2 ori/săptămână) mișcarea de orice fel (dansul, sportul în aer liber sau la sală), e timpul să-ți miști fundul. Da, da… nu se poate lucra de-acasă și să nu te miști cât de cât într-o direcție. Iar dacă nu ești omul sportului, fă plimbări, mergi pe jos la supermarket, nu lua mașina pentru 1 km de mers, plimbă câinele, sau pur și simplu scoate nasul la plimbare o oră/zi, chiar și în 2 ture. Știai că e recomandat să facem cel puțin 10.000 pași într-o zi? Eh, e momentul să începi să contorizezi și asta!
Dacă totuși ești mai sport friendly, caută un loc unde să te duci cu plăcere de câteva ori/săptămână (minim 2, dar poți și 3-4) și în zilele în care nu mergi la sport, rămâi la plimbări.
Hard tip: Nu te simți suficient de motivat sau încurajat pentru a face mișcare? Hai să fim serioși, sigur ai cel puțin un bun prieten sau coleg care e tot în situația ta și vă puteți înțelege și organiza să mergeți împreună la sală, chiar dacă vă aflați în capete diferite de oraș!
#5. Time blocking sau setarea unor limite privind timpul de muncă
Lucratul de-acasă te poate fura ușooooor. Poți începe la 10 în loc de 8, poți face pauze complet inutile dar care pur și simplu vin din comoditatea lucratului de-acasă și multe altele. Ideea este că munca e muncă, ea trebuie făcută, dar cu cât o vei începe mai târziu, o vei termina mai târziu.
Dacă ești angajat undeva, clar ai un program cât de cât fix, să zicem cu o marjă de eroare, însă ca freelancer trebuie singur singurel să te organizezi și să-ți faci un program stabil. Nu e sănătos să nu știi când începi și implicit când termini cu TO DO-urile tale.
Recomandăm, astfel, să existe un interval în care să începi munca (de exemplu între 8.00 și 9.00) și o oră maximă până la care să te preocupe asta. Evident, la orice job există excepții, deadline-uri, supra aglomerări etc, însă totul ține de organizare, iar excepțiile nu fac altceva decât să întărească regula, nu-i așa?
Hard tip: Testează-te, cunoaște-te sau ascultă-ți organismul! Vezi care sunt cele mai bune momente ale tale, când ești cel mai productiv și fă un efort de a te concentra pe muncă în acea perioadă a zilei. Dacă ești early bird, bagă tare în primele ore ale dimineții (de la 5.00 sau 6.00), iar dacă ai alt interval orar când știi că turezi la capacitate maximă, profită de acel timp!
#6. Bonus pont: Fii organizat, stăpânește-ți timpul!!!
Nimic mai liniștitor decât să știi că munca este atât de bine organizată, încât toate cele 5 reguli de mai sus pot fi bifate fără stres, cu ușurință.
E minunat să știi ce te așteaptă mâine, că poți începe și finaliza munca astfel încât să apuci să faci și sport, să iei copilul de la școală, să te vezi cu prietenii, să gătești fără griji, să mănânci de prânz în tihnă, să faci practic orice altceva ți-ai mai propus și care te face liniștit, fericit și te menține în echilibru constant.
Desigur, organizarea și planificarea activităților necesită timp și răbdare, căci evident poți da greș ocazional și asta poate fi frustrant. Însă, o zi proastă sau în care lucrurile nu merg tot timpul conform planului e doar o zi. Viața ta poate fi minunată dacă îți dorești să faci o treabă bună în majoritatea timpului tău.
Hard tip: Folosește orice aplicație care te ajută în a te organiza, folosește Google Calendarul sau o agendă print dacă ești old fashioned, ideea e să faci cu drag ceea ce ți-ai propus!
Nu uita, ești singurul stăpân al timpului tău, el este un dar minunat pe care îl putem avea, dar nu îl putem retrăi, așadar, hai să ne bucurăm de el astăzi!
Dacă v-a plăcut acest articol, scrieți-ne părerea voastră în comentariu sau prin e-mail la hello@creativeadvertising.ro