Freelancer sau lucrător independent, sunt termeni folosiți în mod obișnuit pentru a descrie o persoană care desfășoară activități independente și nu este obligatoriu angajată pe termen lung pentru un anumit angajator. De obicei, munca unui freelancer este project-based și anume bazată pe diverse proiecte pentru o anumită perioadă de timp.
După această descriere mot-a-mot despre ce înseamnă freelancingul, putem să recunoaștem că ne place, nu-i așa? Freelancingul ne oferă o anumită libertate iar posibilitatea de a-ți lua laptopul și a lucra de oriunde în lume este atât de atrăgătoare. Desigur, nu doar meseria de content writer are freelancerii ei. Poți fi fotograf, artist, webdesigner, traducător, blogger, vlogger și altele.
Așadar, dacă ești nou în acest domeniu, hai să vedem mai jos câteva sfaturi și idei ce te pot ajuta la început de drum, sfaturi ce ne-au ajutat și pe noi 🙂
#1. Definește-ți obiectivele pentru freelancing
Da, în primul rând trebuie să stai tu cu tine și să te gândești ce dorești exact să faci cu această activitate. Nu te-ai urca în mașină și nu ai începe să conducei dacă nu ai avea o destinație, nu-i așa? Gândește la fel și în privința freelancingului. Nu ar trebui să începei o afacere independentă fără o destinație.
De ce vrei să devii freelancer în primul rând? Pentru a crea niște venituri? Pentru a-ți înlocui veniturile cu normă întreagă? Cât de mult vrei să câștigi în timp ce lucrezi independent? Motivul pentru care vrei să devii freelancer va fi stimulentul tău pentru a avea succes.
Apoi gândește-te câte ore pe zi ești dispus să aloci freelancingului, să-ți setezi un target lunar de proiecte, să te gândești ce vrei să obții din freelancing.
#2. Alege cu ce abilități vei începe activitatea de freelancer
Indiferent dacă ești pregătit să devii freelancer cu normă întreagă sau în paralel cu altă activitate, afacerea ta va fi construită în jurul abilităților unice pe care le ai de oferit. Aceste abilități sunt cel mai mare atu al tău.
Așadar, primul pas este identificarea diferitelor abilități specifice pe care le-ai dobândit de-a lungul anilor. Abilități pe care alte persoane s-ar putea să nu le aibă și să dorească să te plătească pentru a le folosi. Simplifică lucrurile și enumeră pe o foaie fiecare abilitate individuală la care te poți gândi (ex. Photoshop, scris, pictat, fotografii etc). Apoi încercuiește-le pe cele care-ți plac cel mai mult și pe cele pentru care ai fost deja plătit să le faci la joburi anterioare.
Va fi cel mai ușor să începi cu toate abilitățile pentru care ai fost plătit deja. Nu contează dacă slujba a fost cu normă întreagă sau cu jumătate de normă, atâta timp cât ai fost plătit. Dacă un angajator a fost dispus să te plătească pentru a face acea muncă, este posibil să fii destul de priceput la asta! Aceasta este o abilitate pe care probabil o poți folosi pentru a începe o afacere independentă.
DAR! Atenție, abilitățile tale nu se limitează doar la ceea ce ai fost plătit să faci. Poți chiar să mergi până la hobby-urile tale. Ce îți petreci timpul făcând doar pentru că îți place să o faci? Gândește-te la toate. Și…, știi cum se spune, dacă faci ceea ce-ți place, nu trebuie să lucrezi o zi în viața ta.
#3. Creează-ți propria ofertă de servicii
Înainte de a contacta clienții ideali, „împachetează” frumos toate acele minunate abilități ale tale într-o ofertă de servicii.
Pentru a-ți vinde abilitățile, trebuie să te gândești la ele ca la un serviciu. Gândește-țe cum ai folosi aceste abilități pentru altcineva? Care este serviciul pe care îl oferi cu aceste abilități? Este o linie fină și o separare importantă.
De exemplu, scrisul este o abilitate, iar email copywriting este un serviciu.
Codificarea pentru site-uri este o abilitate, iar crearea de aplicații mobile personalizate este un serviciu. Pictatul este o abilitate, iar crearea unui tablou personalizat este un serviciu.
Și așa mai departe, ceea ce trebuie tu să faci în această etapă este să identifici abilitățile tale și serviciile pe care le poți oferi pe baza acestora.
Apoi să pui un preț pe ele, cum s-ar zice. Va trebui să decizi cum vei taxa pentru serviciile tale. De obicei, în freelancing există câteva metode comune de stabilire a prețurilor:
- Orar – rată standard pentru fiecare oră lucrată pentru client
- Suport – rată fixă, lunară, care se bazează pe o previziune a orelor petrecute lunar și se aplică proiectelor în desfășurare
- Taxă fixă a proiectului – o taxă unică bazată pe un singur proiect. Taxele fixe pentru proiect sunt utilizate în principal pentru proiectele pe termen scurt
Mai departe, doar tu poți decide care este cea mai benefică variantă pentru tine. Noi sugerăm să-ți creezi o broșurică faină cu toate serviciile tale, și să menționezi la fiecare în parte detaliile și metoda de plată acceptată. Așa, totul este clar și transparent de la început, când trimiti oferta clienților.
#4. Definește-ți market-ul sau clienții țintă
Odată ce ai identificat abilitățile care vor fi cele mai profitabile și plăcute pentru tine, este timpul să te gândești la cine îți va plăti pentru a le folosi.
O mulțime de profesioniști independenți nu reușesc să fie atenți aici. Încep să lucreze independent și se tem atât de mult de vânzare încât vor lua orice client care le oferă orice sumă de bani pentru a face orice. Nu fi și tu ca acei freelanceri!
Gândește-te în primul rând la clienții tăi ideali. Cu ce fel de clienți ți-ar plăcea tie să lucrezi și de ce. Apoi gândește-te la abilitățile pe care le-ai ales pentru a începe o afacere independentă. Cine are nevoie de acest tip de asistență? Și cu cine ai vrea tu să lucrezi dintre oamenii care au nevoie de abilitățile tale?
Exemplele includ întreprinderi mici, organizații nonprofit, restaurante etc. Deschide un document gol sau un caiet și începe să scrii.
Apoi gândește-te cum ai putea aborda acei clienți. Nu-ți fie frică să-ți prezinți și vinzi afacerea și serviciile. Chiar dacă nu-ți iese din prima, nu te descuraja și nu accepta orice doar pentru că ești la început. Cunoaște-ți valoarea și alege-ți clienții cu care vrei să lucrezi.
În articolul următor, vom dezbate în continuare acest subiect interesant și vom discuta despre încorporarea legală a afacerii tale, despre vânzarea serviciilor de freelancing, portofoliu și altele 🙂 Stay tuned pentru articolele de vineri marca Creative Advertising!
Pentru discuții și alte informații, ne găsiți la → hello@creativeadvertising.ro