Iată care sunt principalele 5 puncte la care trebuie să fii atent atunci când îți întocmești portofoliul pe care îl pui la dispoziția potențialilor tăi clienți, care îi convinge să-și dorească să lucreze cu tine și echipa ta!
Te tot întrebi cum fac mai marii profesioniști din domeniu, de au atâția clienți? Cum reușesc să prindă contracte importante și au de lucru atunci când alții abia rezistă pe piață?
Ei bine, în opinia noastră, să fii pur și simplu bun… nu mai e suficient într-un domeniu care se dezvoltă și se schimbă atât de mult în era digitală. Piața este atât de suprasaturată, încât a face față cu brio unui segment atât de dinamic și flexibil am putea considera că ar fi o adevărată „artă”.
Ca să prinzi un client ai nevoie de 3 elemente principale, care de multe ori nu prea funcționează una fără cealaltă: imagine bună, recomandare profesională și un portofoliu bine pus la punct, transparent și de impact.
Bun, acestea fiind lămurite, hai să vedem ce înseamnă de fapt un portofoliu beton și cum îl putem construi pentru a fi în avantajul nostru: interesant, variat, ușor de accesat și clar!
#1. Cunoaște-ți audiența și personalizează portofoliul
Pentru a-ți convinge audiența (potențialul client) să își dorească să lucreze cu echipa ta, ar fi bine să faci puțină muncă de cercetare și să cunoști aria de interes și (cel puțin) nevoile primare ale clientului vizat.
Cu alte cuvinte, dacă ești deja în stadiul în care ai foarte multă experiență și una foarte vastă pe deasupra, iar clientul tău este interesat de ceva specific (de exemplu de web content și articole de blog), tu nu o să-i trimiți un portofoliu cu 10 mii de foldere și documente și linkuri și multe altele inutile și neinteresante pentru activitatea sa, pentru că e foarte posibil ca acel potențial client să îl deschidă și închidă cu aceeași mișcare odată ce va vedea mult blabla care nu îi este de folos.
Poate că munca ta prețioasă e interesantă și mega wow, dar dacă nu e ceea ce îl interesează pe client, nu va sta să-ți răsfoiască portofoliul nici în ruptul capului.
Așadar: personalizează-ți portofoliul sau oferă acces parțial fișierelor tale strict pe ceea ce poate fi de interes clientului. Dacă omul vrea colaborare pe parte de social media management, apoi dă-i acces la folderul potrivit. Dacă vrea content și articole, arată-i ce ai făcut pe acest segment.
Ideea este că tu nu îi poți trânti în față un portofoliu cu tot ce ai lucrat în toți anii tăi de activitate, ci trebuie să selectezi ceea ce-l poate interesa pe client, ca să vadă exact dacă pe un anumit segment și serviciu, faci muncă de calitate sau ba.
#2. Organizează-ți munca, fă un portofoliu „transparent”
Și nu, transparent nu înseamnă inexistent !!! Un portofoliu transparent înseamnă unul suficient de organizat pentru ca cel care-l accesează pentru prima oară în viața lui, să-l poată parcurge cu ușurință, să vadă ușor delimitările pe servicii și pe domenii de activitate.
Un portofoliu creat într-un Dropbox sau, mai bine, în Google Drive, va fi unul foarte ușor accesibil oricui, chiar și celor care nu folosesc serviciile Google (cum ar fi Gmailul, Drive-ul etc).
Cum funcționează crearea unui portofoliu în Google Drive, de exemplu?
Ei bine, îți poți organiza munca prin prezentarea într-un portofoliu electronic în foldere, fie pe categorii de servicii, fie pe categorii de nișe, dar chiar și pe proiecte dacă e cazul. Acest lucru ar însemna, practic, să creezi un fișier denumit Portofoliu, în cadrul căruia să mai creezi și alte fișiere ce pot fi denumite, de exemplu: Social Media Management, Web Content, Blog articles, Comunicate de presă, Afișe, Cărți de vizită etc – în cadrul fiecărui fișier putând să încarci documente relevante (de exemplu la Afișe poți pune afișele realizate de tine, la Comunicate de presă poți încărca comunicatele de presă scrise de tine etc) sau poți crea un fișier XLS cu un tabel în care poți insera informații relevante și linkurile aferente proiectelor la care ai lucrat. De exemplu, în folderul cu Web content, vedem util un fișier XLS cu o listă de: denumiri și linkuri la website-uri pentru care ai creat întregul content sau content parțial (după caz).
Exemplele pot continua la infinit, căci un portofoliu poate fi realizat într-un mod cât se poate de creativ, în funcție de multe aspecte de care trebuie să ții cont.
#3. Atenție la solicitarea potențialului client
Nu realiza un portofoliu după cum te taie pe tine capul !!! Ascultă cerințele potențialului tău client, vezi ce anume îl interesează și fie creezi un portofoliu personalizat, fie dă-i acces doar parțial la cel existent. Am mai spus și mă repet, nimeni nu va avea răbdare să-ți răsfoiască ție munca de acus un milion de ani. Dacă clientul cere să vadă ce ai prestat pe un segment de activitate, personalizează-i portofoliul în așa fel încât să vadă ușor ce îl interesează.
Dacă crezi că e imposibil de făcut câte un portofoliu pentru fiecare client în parte, creează unul mare și fii atent la 5 aspecte, pentru că ele te pot ajuta să creezi oricând un portofoliu derivat în câteva minute dacă știi de unde să scoți informațiile relevante:
- Să-ți categorisești munca pe servicii de activitate (clientul trebuie să vadă la subiect cum muncești)
- Să-ți creezi fișiere pentru fiecare limbă în care prestezi serviciile tale (un străin nu va fi curios să-ți „citească” portofoliul în limba română, ești de-acord?)
- Dacă lucrezi sau ai lucrat pe o anumită nișă puțin mai mult, fă-i un portofoliu separat
- Dacă ai avut proiecte cu adevărat wow, oferă-le șansa să-ți aducă clienți prin propria putere de convingere
- Actualizează informațiile din portofoliu pentru a nu le prezenta celor din secolul 21 lucrări din secolul 20 🙂 că s-ar putea să obții reversul medaliei în ce privește convingerea clientului
#4. Alege o platformă sigură și discretă pentru construcția portofoliului
Cum spuneam, Dropbox sau Google Drive sunt printre cele mai sigure locuri unde poți crea fișiere și documente pe care să le poți împărtăși și cu alții. Aici poți crea foldere, poți încărca documente, poți crea tabele cu link-uri și organiza totul pe categorii și nu va fi nevoie să dai prea multe explicații suplimentare și inutile audienței tale.
Odată creat, un fișier poate fi distribuit cu audiența ta personal, nu trebuie și nici nu e recomandabil să-l faci public. Oferă-le acces celor interesați de munca ta, nu tuturor.
În primul rând, nu poți să știi cine din persoanele nedorite îl vor accesa și vor folosi informațiile de acolo în scop personal, și în al doilea rând nu uita că vorbim de prezentarea rezultatelor muncii tale de-a lungul anilor. Aceste informații trebuie ținute totuși pentru un cerc restrâns, strict interesat de munca ta.
#5. Oferă-i acces personalizat
Nu-i da acces la tot, că nu e cazul și nu îl va interesa. Clientul când are nevoi concrete vis-a-vis de serviciile tale vrea să vadă la subiect munca ta din trecut, iar dacă tu îi vei da acces la tot, îi va fi dificil să filtreze și să găsească exact ce vrea să vadă
Indiferent de platforma pe care o folosești, odată creat portofoliul și odată ce clientul ți-a cerut acces, dă-i acces prin e-mail cu linkul aferent, nu aștepta să-l ceară de 10 mii de ori, căci s-ar putea să-l supere lipsa ta de interes de a-i oferi atenția necesară.
Ei bine, construirea unui portofoliu de succes implică ceva timp, cel puțin pentru început, cât încă aduni informațiile, le clasifici și selectezi ce mai bun și relevant pentru business-ul tău, ce te poate recomanda și poate convinge potențialii clienți să semneze un contract cu tine.
Tu cum își construiești portofoliul de succes? Scrie-ne ponturile tale la hello@creativeadvertising.ro