Din păcate sau din fericire, uneori nici nu știm dacă e bine sau nu, dar întâlnirile cu potențialii clienți pentru genul de afacere cum e copywritingul, pot duce spre drumuri total necunoscute și să facem greșeli regretabile încă de la prima întâlnire.
Am putea spune că „din păcate”, deoarece de foarte multe ori ni se întâmplă ca un potențial client cu care ne dăm întâlnire și îi oferim din timpul nostru liber pentru o primă discuție de principiu, să fie de fapt o simplă dorință a clientului de a obține niște informații valoroase, niște informații educative și inspiraționale, iar la finalul celor 2 ore să realizăm că de fapt am fost invitați ca sursă de inspirație, nu pentru a discuta despre un posibil contract.
Partea cu „din fericire” e mai mult partea cu „hai să vedem partea plină a paharului” și ne ajută doar să nu rămânem cu un gust amar după o astfel de întâlnire, ci să învățăm din ea lecția ce ne-a fost dată pentru a nu mai comite aceleași greșeli pe viitor.
Cam atât cu introducerea, acum hai să intrăm direct în subiect și să vorbim despre cele mai frecvente 5 greșeli pe care le poți comite în calitate de antreprenor în relația cu un astfel de potențial client și cum să le eviți pe viitor!
Greșeala nr.#1: Nu clarifici de la început ce îi oferi la acea întâlnire
Știu, sună ciudat ca înainte să te vezi cu omul tu să începi să-i spui „știi, nu dau consultanță, nu dau idei, nu fac planuri media și nici nu te învăț ce ai de făcut în afacerea ta”.
Evident că nu poți face asta, în schimb poți deschide conversația folosind enunțuri precum „Hai să ne întâlnim ca să identificăm care ar fi nevoile tale” sau ”Ne putem întâlni pentru a-mi povesti ce planuri ai și cum te pot ajuta să îți atingi obiectivele prin serviciile mele” și să nu uităm de varianta „Este oportun să ne întâlnim pentru a vedea cum putem pune în practică niște idei creative ca să ajungem la obiectivul setat de tine, chiar dacă nu cunoști metodele prin care să ajungi acolo”.
Cum să procedezi de fapt?
Ideea este ca interlocutorul tău să înțeleagă că ai disponibilitate de a te întâlni, de a îl asculta, însă discuția va fi una pur informativă prin care el/ea îți va furniza ție informațiile necesare pentru ca tu să-i poți oferi câteva opțiuni, fără să cazi însă pe cealaltă parte a baricadei și să-i dai „mură-n gură” ce e de făcut.
Greșeala nr.#2: Nu accepta lucrări de probă
Maaaaare greșeală să faci așa ceva! Și după 3 ani de experiență cu diverși clienți am învățat chiar foarte recent (de aici și inspirația probabil pentru acest material), că oferind câteva texte cu titlu de probă nu faci altceva decât să le dai idei concrete despre cum își pot crește brandul și că de tine nici măcar nu e nevoie în acest proces.
Din păcate mulți recurg la tactica asta de a solicita muncă de probă pe care ulterior să o folosească, fie în forma dată de tine, fie într-o formă similară, iar tu să te trezești cu buza umflată…
Desigur și asta o putem privi ca pe o lecție, iar dățile viitoare să nu mai greșim, însă unii potențiali clienți au un talent aparte de a învârti lucrurile în așa fel, încât să-ți dea de înțeles că făcând acest pas către ei, poți câștiga un contract frumos pe termen lung.
Cum să procedezi de fapt?
Ascultă-i nevoile, identifică ce lucrări ai mai efectuat în domeniu sau pe respectivele servicii și oferă-i potențialului client un portofoliu din care să reiasă cum lucrezi, fără să-i oferi pe tavă lecții FOR FREE!
Greșeala nr.#3: Setează limitele clare, de la început
Cred că am mai discutat noi despre acest subiect, și anume faptul că în România, din nefericire, mulți oameni de afaceri încă mai au gândirea că, odată ce plătesc un om pentru un serviciu, au tot dreptul să pună stăpânire pe timpul și chiar pe omul în cauză, fără pic de respect pentru acesta. Până în urmă cu câțiva ani, „patronii” erau obișnuiși că angajații lor, odată ce au semnat contractul, nu mai există ca ființe umane în timpul programului de muncă, ei există doar să deservească afacerea lor. Este extrem de trist cum societatea noastră a înțeles să interpreteze noțiunea de „angajat la un patron” și majoritatea angajaților să accepte cu capul plecat să execute orice li se cere de frica de a nu rămâne fără un loc de muncă. Anyway, revenind la oile noastre… acest concept ne-a adus aici astăzi, când încă mai există persoane care cred că pentru banii plătiți pentru un serviciu pot face literalmente orice, să ceară orice… pentru că li se va da fără limite.
Dezamăgirile de acest fel apar la ordinea zilei, însă ce putem face?
Nu mai fă aceste greșeli, iată cum poți proceda?
Indiferent de tipul de serviciu pentru care te-a abordat acest potențial client, poți să-i explici frumos că ești dispus să-l ajuți, iar în momentul în care discutați detalii (durata, prețul contractului) să nu omiți a-i menționa că, colaborarea voastră se va întinde pentru anumite servicii, însă orice extra-uri mai dorește, se pot realiza conform unei înțelegeri prealabile cu anexă la contract, sau, poți stabili de la început contravaloarea serviciilor extra în contract, iar la solicitarea clientului ulterior poți factura sub denumirea de „alte servicii”.
Ești antreprenor și ai avut asemenea experiențe? Așteptăm să cunoaștem și experiența ta. Sharing is caring, să învățăm împreună să trasăm limite sănătoase.
Împărtășește ideile tale la adresa hello@creativeadvertising.ro 🙂