Recent, Dain Walker a creat o strategie foarte interesantă de branding, o strategie care a ridicat multe semne de întrebare în mintea oamenilor și care ne-a inspirat pentru articolul de azi.
Hai să te întreb ceva. Te-ai gândit vreodată ce trebuie să faci pentru a-ți construi un brand de succes? Care sunt pașii pe care trebuie să-i urmezi pentru a-ți defini, construi și face cunoscută afacerea?
Iată un check-list în 6 pași pe care dacă-l folosești în procesul de branding, te va ajuta să-ți creionezi mai ușor ideile și să-ți construiești afacerea mult dorită.
Pasul #1. Pregătirea
Acest prim pas te va ajuta să-ți definești practic brandul prin trasarea obiectivelor. Iată o listă pe care odată ce o vei completa pas cu pas, te va ajuta:
- Scrie-ți propria poveste a brandului
- Notează unde te-ai blocat
- Notează-ți unde vrei să ajungi după primul an
- Notează-ți unde vrei să fii în 3 ani
- Notează-ți unde vrei să fii în 5 ani
- Definește pentru ce anume vrei să fie cunoscut brandul tău
- Clarifică pentru ce anume vrei să fii memorabil în mintea oamenilor
- Amintește-ți de ce vrei să începi!
Pasul #2. Poziționarea
O etapă la fel de importantă este cea în care lucrezi efectiv la poziționarea brandului tău. Această etapă te va ajuta să clarifici unde anume dorești să se situeze afacerea ta în rândul celorlalte business-uri, atât a celor concurente, cât și a celorlalte asemănătoare. Iată ce trebuie să bifezi în această etapă:
- Conturează-ți poziția strategiei de marketing
- Clarifică care sunt brandurile care te inspiră
- Fă o listă cu tot ceea ce vrei să fii (ca brand)
- Apoi fă o listă cu ceea ce NU vrei să fii (ca brand)
- Întocmește lista cu competitorii tăi direcți (concurența)
- Fă o listă și cu competitorii tăi indirecți
- Fă o listă cu ceea ce dețin ei la capitolul culori și cuvinte cheie
Pasul #3. Analiza
După pașii urmați la capitolul poziționare, e timpul să analizezi ceea ce ai descoperit (regăsit) bifând fiecare activitate precedentă. Acum, hai să vedem cum faci o analiză pentru a găsi răspunsurile corecte:
- Subliniază avantajele pe care le au competitorii tăi direcți
- Subliniază avantajele pe care le au și competitorii tăi indirecți
- Notează-ți avantajele brandurilor pe care le-ai notat ca fiind de inspirație pentru tine
- Notează care sunt neajunsurile (lipsurile sau golurile) de pe piața ta
- Notează targetele competitorilor tăi
- Fă diferența între targetul competitorilor și targetul tău
- Repoziționează-te diferit
- Notează pe ce poziție se află brandurile tale preferate în ceea ce privește nișa de activitate
Pasul #4. Comunicarea (mesajul transmis)
După clarificarea aspectelor din primii 3 pași, e timpul să-ți creezi mesajele și strategia de comunicare cu publicul tău țintă. Așadar, hai să vedem ce e de făcut:
- Fă o listă cu caracteristicile brandului tău
- Categorisește fiecare adjectiv de pe listă și atribuie-le drept răspunsuri la una din cele 5 întrebări:
- În ce crede afacerea ta?
- Care este cultura ta internă?
- Ce cuvânt descrie cel mai bine audiența ta?
- Ce voce vei atribui audienței tale?
- Ce sentiment vrei să trezești în audiența ta?
- Acordă descriere pentru fiecare, ele vor deveni valorile primordiale ale afacerii tale
Pasul #5. Targetarea (sau țintirea)
Este extrem de important să cunoști cât mai bine publicul căruia i te adresezi, pentru care muncești și practic cu cine vrei să lucrezi.
- Creează propriul tău public țintă după cum urmează:
- Definește consumatorul tău principal
- Definește consumatorul tău secundar
- Definește consumatorul tău terțiar
- Notează datele demografice pentru fiecare categorie de public (1, 2, 3)
- Notează datele psihografice pentru fiecare categorie de public
- Clarifică care sunt provocările unice pentru fiecare grup
- Notează care pot fi soluțiile tale pentru fiecare provocare a grupurilor
Pasul #6. Strategia
Având bifați primii 5 pași, putem trece la realizarea strategiei propriu-zise, un pas extrem de important în procedura de branding. Să vedem ce vom face aici:
- Fă o listă cu toate locurile unde va fi vizibil brandul tău
- Evidențiază toate punctele de interacțiune principale
- Vezi dacă brandul tău se califică pentru toate aceste puncte de interacțiune alese
- Fă un rezumat și vezi care este personalitatea brandului tău
- Scrie-ți declarația de misiune (răspunde întrebării „De ce?”)
- Scrie-ți declarația de viitor (Definește-ți scopurile)
- Identifică ce cred oamenii despre tine
- Realizează sloganul brandului tău (clarificând și pentru cine există brandul)
Pasul #7. Designul
Am ajuns la pasul 7, adică partea în care se realizează designul mărcii tale, al brandului.
Să vedem care sunt pașii finali, care vor face vizibil și cunoscut brandul creat de tine:
- Creează numele brandului tău care te va plasa pe o anumită poziție încă de la început
- Creează-ți logo-ul care va da formă și culoare brandului tău
- Alege culorile logo-ului și brandului tău, culori ce se potrivesc mesajului tău
- Scrie mesaje/reclame ce vor descrie perfect De Ce-ul și povestea brandului tău
- Realizează un design pentru elementele de bază ale brandului tău
- Alege-ți fonturile care definesc cât mai bine imaginea și mesajul brandului tău
- Comută toate aceste elemente într-un ghid al brandului tău
Sperăm ca micul ghid realizat cu ajutorul lui Dain Walker, unul din cei mai apreciați strategiști de branding din Australia, să vă fie de folos. Nouă ne place, pe noi ne ajută și ne inspiră mereu să cunoaștem puncte de vedere diferite ale profesioniștilor din domeniu. Ți-a plăcut acest articol? Scrie-ne la hello@creativeadvertising.ro