Da, copywritingul este un job creativ și plin de provocări, asta știm deja, iar în articolul de azi vom vorbi despre una dintre cele mai mari și faine provocări pe care le poate întâmpina un copywriter, și vorbim chiar din pură experiență. Facem asta pentru că, în mod sigur fiecare copywriter s-a „lovit” de această situație (ca să nu-i spunem problemă, căci nu e) la un moment dat. Și anume, pătrunderea pe o nișă nouă, una despre care poate nu știm mare lucru, sau chiar nu știm nimic.
Așadar, suntem copywriteri, penetrăm pe o nișă cu totul străină nouă, și ce facem în acea situație? Primul răspuns ce ne vine în minte este „ne punem pe învățat” 🙂 sau fugim :))))
Însă, lucrurile nu sunt chiar atât de simple atunci când avem un client nou pe o nișă pe care noi personal, nu am mai lucrat până acum. Din acest motiv, vom povesti mai jos ce facem noi și ce ne ajută în această situație.
#1. Da, pune-te pe învățat!!!
Da, acesta chiar ar fi primul sfat. Să luăm lucrurile astfel. Este o nișă nouă. Nu știi prea multe despre ea. Nu ai mai scris pe acest domeniu. Există mulți termeni tehnici pe care nu-i înțelegi. Ce este de făcut? Te pui și înveți! Nu poți crea conținut despre ceva ce nu înțelegi. Iar cu cât te documentezi mai mult, cu atât vei putea explica mai bine. Nu uita că, fiind copy și content writer, trebuie să creezi conținut care să atragă, dar și ușor de înțeles.
Dacă tot am spus că vom scrie din proprie experiență și ca să dăm un exemplu, la un moment dat am început o colaborare cu un client din domeniul construcțiilor industriale și panourilor sandwich. Știam atunci ce sunt panourile sandwich și ce se poate face cu ele? No way! Dar am făcut research, am învățat și acum aș recunoaște o construcție din panouri oriunde 🙂
#2. Notează toate ideile ce-ți ies în cale
Desigur noul client trebuie să-ți ofere cât mai mult material la început, dar nu ezita dacă mai ai întrebări. Cere cât mai multe informații care să te ajute și notează tot ce primești. Scopul este să înțelegi pe deplin domeniul, dar nu te panica la început când ești cuprins de un volum mare și nu știi de unde să te culegi. Eu am făcut această greșeală și nu mi-a plăcut.
Fă-ți notițe care să te ajute să te organizezi și scrie toate informațiile ca să ai de unde alege. Dacă-ți vin idei în diverse momente, să ai la îndemână un program de notes pe telefon este de mare ajutor. Desigur, asta e de la sine înțeles dacă nu ești începător într-ale copywritingului.
#3. Creează-ți propriul dicționar de termeni specifici nișei
Într-o nișă nouă, vor exista și termeni complet noi. Poate ți se vor părea mega-complicați și greu de înțeles la început, dar it gets better. Crede-mă, devine mai simplu pe parcurs, odată ce începi să înveți și să înțelegi mai multe. Ca să-ți ușurezi munca mai repede, poți să-ți creezi un mic dicționar cu termenii noi și explicațiile acestora. Acest trick în primul rând te va ajuta să găsești mai repede termenul de care ai nevoie în caz că ai un deadline, și în al doilea rând te va ajuta să le înțelegi mai bine chiar în timp ce-ți faci dicționarul.
#4. Organizează-ți din timp task-urile
Poate cel mai important sfat este acesta! Organizarea este imperativ necesară în acest domeniu. Planul de bătaie bine pus la punct când lucrezi cu deadline-uri este a must, vorba aia. Dacă ai de exemplu câteva articole pe săptămână de scris pe domeniul nou în care tocmai ai intrat, o listă bine pusă la punct cu subiecte, idei, data și ora pe când trebuie predate nu poate să lipsească.
Chiar dacă se poate schimba pe parcurs, ai nevoie de o listă de task-uri inițială. Te va ajuta enorm să ții evidența, să observi evoluția articolelor, să te ții de deadline-uri. Și cu toții știm că în acest domeniu, deadline-ul e sfânt.
Printează lista, pune-o la vedere sau oricum dorești. Eu personal așa procedez, pentru că mă ajută memoria vizuală și mă motivează când bifez fiecare task/articol terminat la termen 🙂
#5. Cere ajutor dacă te împotmolești și nu numai!
Noi aici la Creative Advertising suntem o echipă. Și ne ajutăm reciproc mereu, în special când se întâmplă să pătrundem într-o nouă nișă. Iar când ai pe cine „te baza” te simți norocos, nu-i așa? 🙂 Însă dacă ești momentan un freelancer singurel, nu dispera. Poți oricând să întrebi încolo și-ncoace prieteni care au legătură sau activează deja în nișa nouă pe care tocmai pătrunzi. În mod sigur vei găsi pe cineva care să-ți explice mai multe sau să-ți facă o demonstrație dacă e vorba de un produs pe care trebuie să-l descrii, de exemplu. Ideea aici este să nu-ți fie jenă să ceri ajutorul dacă simți că e prea greu.
Acestea fiind spuse, nu este deloc ușor să pătrunzi într-o nișă nouă despre care nu știi mare lucru și parcă trebuie să înveți totul de la început, ca la școală. Dar asta face jobul de copywriter cu atât mai antrenant și plin de surprize. Mereu învățăm ceva nou iar după o vreme, acele surprize de la început se transformă în mari satisfacții când ne dăm seama că este încă un domeniu pe care am ajuns să-l stăpânim.
Iar noi suntem aici pentru tine, cu sfaturi, idei și ajutor dacă ai nevoie 🙂 Nu ezita să ne scrii la → hello@creativeadvertising.ro