Cum obții clienți noi în copywriting?

Cu siguranță ți-ai pus această întrebare dacă te-ai gândit să pătrunzi în acest domeniu, dar de fapt la fel de relevantă e întrebarea indiferent în ce ramură a freelancingului te-ai hotărât să-ți încerci norocul.

Împărtășim cu voi câteva dintre cele mai relevante practici pe care noi le-am avut în vedere atunci când am „vânat” clienți noi, dar și metode prin care pur și simplu i-am atras pe aceștia… cumva de la sine. De asemenea, vom împărtăși cu voi și acele experiențe rele, să nu le spunem proaste, care ne-au învățat „ce să nu faci” sau „ce să nu accepți” niciodată dacă NU vrei să atragi clienții negativi.

Practica #1: Fă-ți serviciile vizibile, remarcate

Atunci când începi să oferi servicii noi, este foarte important să te faci văzut, observat, cunoscut prin ceea ce faci, ceea ce oferi.

Ni s-a întâmplat ca după aproape 2 ani de activitate să ne caute un client, care nu era cu totul străin pentru noi și nici noi pentru el, dar care să ne spună „Mi-ai fost recomandată de X-ulescu, eu nici nu am știut cu ce te ocupi”.

Da, într-adevăr, my bad. Noi am avut grijă mereu să ne actualizăm rețelele de socializare la nivel de agenție, dar conturile personale să le ținem „departe” de ceea ce înseamnă muncă. Este o greșeală să vrei să separi întru tot cele două, mai ales dacă business-ul este propriu. Până la urmă de ce să nu te folosești de toate resursele profesionale și personale ca să te recomanzi potențialilor clienți?

Practica #2: Fii mereu pregătit să întâlnești un potențial nou client

Să ai la tine mereu o carte de vizită pentru a o întinde în cadrul unei discuții ce poate duce spre o potențială colaborare de tip business, să ai mereu o pagină web actualizată cu serviciile tale, un portofoliu pregătit pentru a-l oferi la cerere și, mai ales, o listă de servicii și prețurile aferente pentru a nu lăsa potențialul client să aștepte prea mult după oferta ta.

Desigur, ofertele trebuie personalizate mereu și în funcție de client, dar e bine să ai o bază, un preț de pornire.

Practica #3: Completează-ți/actualizează-ți profilurile sociale

Este imposibil și, de-a dreptul inadmisibil ca un expert în comunicare să nu ai toate profilurile sociale, mai ales cele cu potențial mare de business, completate și updated, cum se zice.

Vorbim aici nu doar despre Facebook sau Instagram, care oarecum sunt de la sine-nțeles existente, ci vorbim de LinkedIn, cel mai cunoscut, apreciat și utilizat site social profesional. Aici sunt vânați profesioniștii în diferite domenii, aici își caută de lucru cei care vor cu adevărat contacte mega profesionale.

Ni s-a întâmplat, și nu doar o dată, să fim contactați direct prin rețelele de socializare în vederea angajării pe diverse proiecte de copywriting, content writing sau social media marketing, așadar recomandăm numaidecât să vă actualizați, sau dacă nu le aveți încă, să vă creați profilurile sociale.

Practica #4: Fii deschis la colaborări

Acest lucru nu înseamnă „acceptă orice, de la oricine și în orice condiții”, ci înseamnă să nu refuzi o discuție doar pentru că nu ți se pare super atractivă sau profitabilă oferta de la bun început.

Lucrurile bune necesită timp, așadar ai răbdare, ascultă ce se dorește de la tine și vezi în ce măsură poți oferi ceea ce ți se cere, în ce condiții, timp și la ce preț. Poate nu își iese o colaborare, dar atragi o altă ofertă mai bună. Chiar se poate, știm și asta tot din experiență!

Practica #5: Setează-ți limitele, respectă-le întâi tu!

Strâns legat de ce am menționat la punctul 4, revenim cu cel mai important sfat atunci când vorbim de colaborări, proiecte în freelancing, și anume: setează-ți limitele din toate punctele de vedere și respectă-le cu strictețe.

Aceste lucruri sunt foarte importante de făcut, căci numai astfel vei putea selecta clienții buni, iar un client bun nu înseamnă doar unul care la final de lună sau proiect te plătește, ci este unul care îți respectă prețurile, timpul dedicat muncii, te respectă pe tine prin faptul că nu îți depreciază munca încercând să negocieze prețul contractului și exemplele pot continua.

Despre cum să iei atitudine față de clienții toxici și cum să-i concediezi dacă nu te mai poți înțelege cu ei am mai vorbit noi într-un articol. La fel și despre practicile și tehnicile de gestionare ale acestor clienți mai dificili am discutat într-un articol tare interesant tot la noi pe blog.

Așadar, long story short: stabilește-ți prețurile la servicii, stabilește-ți programul de muncă și cel dedicat relației cu clienții și respectă-le cu sfințenie, deoarece altfel nimeni nu le va respecta.

Dacă anumiți clienți nu vor înțelege limitele tale și nu le vor accepta, înseamnă că nu sunt demni de atenția și munca ta, iar în acest fel vor face loc viitorilor clienți care te vor merita!

Practica #6: Mai puțin pentru mai mult, nu mai mult pentru mai puțin

A.K.A. Quality over quantity, dar la preț mai mare! Este extrem de important să le arăți clienților tăi cea mai importantă politică a ta: să oferi muncă de calitate la un preț puțin mai mare, decât să oferi cantitate multă, la preț mic… dar calitatea să lase de dorit.

Până la urmă, pe client trebuie să-l intereseze munca de calitate, căci pe aceea o va plăti fără negocieri ori să strâmbe din nas. Clientul care va dori 5 articole la preț de 2, nu va pretinde calitate și munca ta depusă pentru el nu prea va fi demnă de prezentat altor potențiali clienți într-un portofoliu.

În acest fel, viitorii clienți pe care îi vei atrage vor fi cei axați pe calitate, nu pe cantitate la preț mic, iar tu vei munci mai puțin pentru aceiași bani și vei avea timp și pentru alți clienți.

Best practices: ce NU recomandăm să faci dacă vrei să fii bun în profesia ta!

Iată și câteva idei de „Așa Nu” pentru a rămâne sus, sau pentru a ajunge sus în profesia și munca pe care o faci cu drag:

  1. Nu te lăsa dus de val dacă ajungi să nu-ți respecți propriile limite – faptul că ai lăsat o dată din preț pentru un client, nu înseamnă că de acum încolo asta se va întâmpla cu regularitate.
  2. Nu te deprecia singur – niciodată să nu îți scazi valoarea profesională acceptând clienți sau proiecte nedemne pentru tine! E bine din start să știi totuși ce nu ești dispus să faci pentru bani și să te ții de asta!
  3. Nu le permite altora să-ți seteze limitele personale și profesionale – dacă ceri părere sau aștepți mereu o confirmare din exterior pentru ceea ce vrei să faci (de exemplu să-ți stabilești prețurile sau domeniile în care să lucrezi pentru clienți), vei ajunge să nu mai poți lua singur/ă decizii importante în propria ta afacere, care până la urmă nu e treaba nimănui decât a ta!
  4. Nu da tot din casă – deși tu poți fi foarte bine intenționat/ă prin faptul că împărtășești cu alții experiențele tale de moment în materie de business, poate că nu e cea mai bună idee să știe oricine, chiar orice despre munca ta, proiectele tale, colaborările sau, mai ales, cele care încă nu sunt stabilite, bătute în cuie.

Tu ce sfaturi ai pentru colegii de breaslă? Care sunt experiențele tale? Scrie-ne la hello@creativeadvertising.ro 🙂

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email

Articole